När Europas största raket förs till Latinamerika är det med ett vinddrivet lastfartyg. Nu lanseras vindkraft som framtiden för lastfartygen.
Vind i seglen för sjöfarten: Det är framtidens teknik
Mest läst i kategorin
Ariane 6 är Europas senaste och största rymdraket.
I mitten av 2024 ska den skjutas upp från ESA:s, Europeiska rymdorganisationen, anläggning i Franska Guyana, belägen i nordöstra Latinamerika.
Delarna har levererats till rymdstationer från anläggningar över hela Europa och levererats med ett specialdesignat fartyg, Canopée.
Stor segelyta
Canopée i sig representerar också framtidens teknik, även om den tekniken i grunden är lika gammal som sjöfarten.
Canopée är utrustad med fyra segel som sträcker sig 37 meter över däck och med segel som har en sammanlagd yta på 1 486 kvadratmeter.
De seglen ger det 3 150 ton tunga fartyget en rejäl fart framåt när vindförhållandena är gynnsamma.
Seglen, som kallas ”Oceanwings” eftersom de påminner om flygplansvingar, kan halvera bränsleförbrukningen och då avlasta Canopées två dieselmotorer.
Kan spara 60 procent
“Med de bästa vindförhållandena kan vi spara upp till 50 eller 60 procent, vid de sämsta 10 till 15 procent”, säger Nils Joyeux, som är vd för Alizés, det franska företag som driver fartyget, till CNN.
Det här har betydelse både för sjöfart och klimat.
Sjöfarten står i dag för cirka 3 procent av de globala utsläppen av växthusgaser och transporterar cirka 90 procent av världens varor.
Skärpta klimatmål
Tidigare under 2023 skärpte FN-organet International Maritime Organization sina klimatmål och siktar nu på att nå netto noll runt 2050.
2030 ska minskningen vara minst 20 procent i relation till 2008 års nivåer.
Vindkraft kan vara en avgörande tillgång för att nå de målen, tror – inte oväntat – Nils Joyeux.
“Vi är helt övertygade om att vindenergi kommer att bli mer och mer konkurrenskraftig under de kommande åren”, säger Joyeux.
”Kan inte försumma”
“Det är inte 100 procent av lösningen, men det är verkligen en del som vi inte kan försumma längre. När vi började fundera på att sätta segel igen på lastfartyg, för 10 år sedan, var det en ganska stor chansning. Men idag, när många rederier planerar att göra detsamma, är det en viktig del av framtiden”.
Ökar snabbt
Gavin Allwright, generalsekreterare för International Windship Association som arbetar för maritima vindframdrivningslösningar, säger att det för närvarande finns 31 stora (över 400 ton bruttotonnage) vindstödda lastfartyg i drift runt om i världen, med cirka 20 ytterligare väntas vara i drift inom ett år.
Han tror på Canopée och ser fartyget som ett föredöme.
”Canopée finns och det hjälper verkligen fartygsägare och operatörer att se att vindkraft är ett alternativ de kan investera i idag för att minska utsläppen med en snabb tidtabell”, slår Allwright fast.
Läs även:
Kapplöpning om utsläppsfri sjöfart med ammoniakmotor – Dagens PS
Örnsköldsvik storsatsar på fossilfri sjöfart – ansökan inlämnad – Dagens PS
Europas förlustdrabbade vindkraft börjar se ljuset – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.