Dagens PS

Världens tio mest maxade höghastighetståg

höghastighetståg
Flygskam? Inga problem, här år tågen som klarar skivan och det går undan. (Foto: Germany's Inter-City Express )
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 27 juni 2023Publicerad: 27 juni 2023

Flygskam? Inga problem. Flyg utan vingar – med världens tio mest speedade höghastighetståg.

Tills någon bevisar motsatsen är höghastighetståg det mest effektiva alternativet till flygresor för resor på upp till 120 mil, skriver CNN som gjort en sammanställning över världens tio snabbaste tåg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan 1980-talet har hundratals miljarder mätt i dollar investerats i nya höghastighetsjärnvägar med hög kapacitet över Europa och Asien.
Under det senaste decenniet har Kina blivit världsledande med ett 38 000 kilometer långt nätverk av nya järnvägar.

Storsatsning på höghastighetståg

I Europa har Spanien, Tyskland, Italien, Belgien och Storbritannien alla satsat och andra länder väntas följa under 2030-talet.
Afrika fick sin första höghastighetsjärnväg 2018 i Marocko och Egypten är på väg och väntas inviga sin första i slutet av 2020-talet.

Motsvarande satsningar sker i Sydkorea, Saudiarabien och Taiwan liksom i Indien, Thailand, Ryssland och USA. Alla länderna gör satsningar på järnvägslinjer med hastigheter över 250 km/h.

höghastighetståg

CR400 “Fuxing”-tågen körs i kommersiella maxhastigheter på omkring 350 km/h. (Foto: WikimedianCommons)

Här är listan över var du kan resa med världens vassaste höghastighetståg redan i dag.

ANNONS

Senaste nytt

1. Shanghai Maglev, 460 km/h Kina

Världens snabbaste allmänna tåg är unikt även på ett annat sätt. Det är den enda i världen som nu använder magnetisk levitation när man transporterar passagerare.

Linjen förbinder Shanghais flygplats Pudong med Longyang Road-stationen i centrum. Man genomför den 30 kilometer långa sträckan på 7,5 minuter.

ANNONS

2. CR400 ‘Fuxing’ , 350 km/h Kina

CR400 “Fuxing”-tågen körs i kommersiella maxhastigheter på 350 km/h men har i tester nått 420 km/h (260 mph).

Fuxing-tågen har utvecklats från tidigare generationer av höghastighetståg, baserade på teknologi från Europa och Japan. De snabbaste CR400-varianterna finns på linjerna Peking-Shanghai-Hongkong och Peking-Harbin.

3. ICE3, 330 km/h Tyskland

ICE3 har funnits sedan 1999. Dessa eleganta maskiner byggdes för den 180 kilometer långa linjen Köln-Frankfurt och har pressat restiderna mellan de två städerna från 2,5 timmar till 62 minuter sedan 2002. Normal drifthastighet är 300 km/h (186 mph), men ICE3:arna är auktoriserade att köra upp till 330 km/h.

4. TGV, 320 km/h Frankrike

Frankrike har länge haft världshastighetsrekordet för konventionella tåg, satt till häpnadsväckande 574,8 km/h 3 april 2007.

Med 150 meter per sekund är det nästan dubbelt så mycket som det normala schemalagda maximumet för Train a Grand Vitesse (TGV), erkänd över hela världen som en pionjär inom höghastighetstågsteknik.

5. JR East E5, 320 km/h Japan

ANNONS

Japan introducerade konceptet höghastighetsjärnvägar 1964 och fortsätter att vara en global ledare.

Man tänjer på gränserna för hastighet, kapacitet och säkerhet på sina Shinkansen-linjer. Medan de flesta Shinkansen för närvarande kör i högst 300 km/h (186 mph), går E5 “Bullet Trains” från Japan Railways East (JR East) i upp till 320 km/h (200 mph) på Tohoku Shinkansen, som går norrut från Tokyo till Shin-Aomori.

Höghastighetståg

ICE3 byggdes för den 180 kilometer långa linjen Köln-Frankfurt. (Foto: Wikimedia Commons)

6. “Al Boraq”, 320 km/h Marocko

Afrikas första, och hittills enda, dedikerade höghastighetsjärnväg öppnade i november 2018 och förbinder hamnstaden Tanger med Casablanca i Marocko.

Tjänsten, som har fått namnet “Al-Boraq” efter en mytisk varelse som bar de islamiska profeterna, är den första fasen av landets planerade 1 500 kilometer (930 mil) höghastighetsnät.

7. AVE S-103, 310 km/h Spanien

Spanien importerade tidigt teknik från Frankrike men har sedan dess utvecklat egna supersnabba tåg och byggt Europas längsta nätverk av långdistanslinjer, som strålar ut från Madrid till Sevilla, Malaga, Valencia, Galicien och Barcelona.

AVE, förkortning för Alta Velocidad Espana (High Speed ​​Spain) men också det spanska ordet för fågel, kör vanligtvis i kommersiella maxhastigheter på 310 km/h.

ANNONS
Höghastighetståg

Sedan Seoul-Busan-rutten invigdes 2004, kan KTX-tåg köra i upp till 330 km/h. (Foto: Wikimedia Commons)

8. KTX, 305 km/h Sydkorea

Sedan 2004 har Sydkorea snabbt utökat sitt nätverk av höghastighetsjärnvägar. Sedan Seoul-Busan-rutten invigdes 2004, kan KTX-tåg köra i upp till 330 km/h även om den vanliga gränsen är 305 km/h (190 mph).

Första generationens KTX-I-tåghar halverat restiden Seoul-Busan. Sydkorea är ett av endast fyra länder i världen som utvecklar ett tåg som kan köra i över 420 km/h för att minska buller och eliminera obehag i de många tunnlarna.

9. Trenitalia ETR1000, 300 km/h Italien

Italienska statliga järnvägens fantastiska höghastighetståg Frecciarossa (Red Arrow) introducerades 2017 som ett svar på en ny privatägd rival. De är designade för en maxhastighet på 400 km/h men normala tidtabeller kräver endast 300 km/h.

Tågen har revolutionerat resandet mellan italienska städer, ökat järnvägens marknadsandel och anses ha bidragit till att sänka flygbolaget Alitalia.

10. Haramain High Speed ​​Railway, 300 km/h Saudiarabien

Saudiarabiens Haramain High-Speed ​​Railway (HHR) förbinder de heliga städerna Mecka och Medina med hastigheter på upp till 300 km/h. Med 35 spanskbyggda Talgo-tåg som är speciellt modifierade för ökendrift vid temperaturer på upp till 50 grader C tar resan på 450 kilometer bara två timmar.

ANNONS

Sedan HHR öppnade 2018 har det blivit ett populärt sätt att resa mellan Medina och Mecka.

Vill du läsa mer om höghastighetståg och andra färdsätt? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Relaterade artiklar: 

Klimatsmarta nattåg ska förändra Europa

Det är världens bästa flygbolag – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS