Dagens PS

Utsläpp ska minskas med elektrifiering

elektrifiering av transporter ska minska utsläpp
Regeringen har tillsatt elektrifieringskommissionen för att nå Sveriges mål om att minska utsläpp från transporter med 70 procent till år 2030. (Foto: Vattenfall)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 28 juni 2021

Regeringen har inrättat elektrifieringskommissionen för att skynda på arbetet med elektrifiering av transportsektorn och därmed minska utsläpp av växthusgaser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare har Sveriges elektrifieringskommission presenterat det elektrifieringslöfte som regioner, länsstyrelser och näringsliv har enats om.

Regeringen har tillsatt elektrifieringskommissionen för att nå Sveriges mål om att minska utsläpp från transporter med 70 procent till år 2030. Kommissionens uppdrag är att verka för snabbare elektrifiering av arbetsmaskiner, tunga vägtransporter, sjöfart och flyg.

Löften med konkreta åtgärder

Tillsammans med bland andra länsstyrelser, regioner och näringsliv har olika delar av landet presenterat sina elektrifieringslöften med konkreta åtaganden. I tre regioner, Region Uppsala, region Norrbotten och Västra Götalandsregionen, medverkar Vattenfall i elektrifieringslöften.

“Inom ramen för elektrifieringslöftet, har vi för avsikt att kartlägga behovet av elnät som kommer att krävas för laddning av tunga fordon i de medverkande regionerna och medverka till framtagande av lösningar som möjliggör en snabb övergång till eldrivna lastbilar”, säger Annika Viklund, vd för Vattenfall Eldistribution och ledamot i elektrifieringskommissionen i ett pressmeddelande.

Sverige ska uppnå negativa utsläpp

Enligt Sveriges långsiktiga mål ska vi inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045. Därefter ska vi uppnå negativa utsläpp. Energi- och effekteffektivisering är viktiga delar för att nå klimatmålen.

När det handlar om tunga transporter finns inte alla lösningar för infrastruktur för laddning på plats. Ett omfattande samarbete kommer krävas för att samhället ska klara omställningen och för att bygga elnät för framtidens behov behövs rätt förutsättningar. Annika Viklund menar att tillståndsprocesserna för elnät behöver kortas väsentligt och att kompetensförsörjningen behöver stärkas.

Fler behöver arbeta med elektrifiering

ANNONS

“När samarbetet mellan transport- och energisektorn nu fördjupas behöver vi bli många fler som arbetar med elektrifiering både inom myndigheter och näringsliv. Energibranschen är en framtidsbransch och erbjuder många spännande och utvecklande arbeten”, säger hon i pressmeddelandet.

Elektrifieringskommissionen består av infrastrukturminister Tomas Eneroth, som är ordförande, och 16 ledamöter som är representanter från näringsliv, akademi och offentlig sektor. Kommissionens uppdrag pågår fram till december 2022.

Läs mer: Nytt projekt testar elektrifiering av byggarbetsplatser

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]