Utredningen om hur Svenska elvägar ska regleras och finansieras presenterades den 1 september.
Utredning om elvägar saknar fokus på lättare fordon
Mest läst i kategorin
Elisabeth Falemo, särskild utredare för elvägar, överlämnade på onsdagen utredningen om hur svenska elvägar ska finansieras och regleras till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Bland annat innebär förslaget en struktur för införande av elvägar i Sverige, som första land i världen.
“Elvägar kan vara en viktig del i att minska utsläppen inom transportsektorn och Sverige ligger i täten i EU för utbyggnaden av elvägar. De förslag som i dag har lämnats blir en viktig del i det fortsatta arbetet med elektrifieringen av transportsystemet”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Elektrifiering av vägtransporter viktigt
För att kunna nå transportsektorns klimatmål till 2030 ser regeringen elektrifiering av vägtransporter som en viktig del. Man har inrättat en Elektrifieringskommission med uppdraget att påskynda elektrifieringen av transportsektorn samt gett Trafikverket i uppdrag att planera för en utbyggnad av elvägar.
Utredningen om elvägar som nu presenteras ska förhoppningsvis komplettera Elekrtifieringskommissionens och transkortsektorns arbete.
Saknar vision för privatbilism
Utredningen föreslår bland annat att elvägar ska vara en naturlig del av framtidens infrastruktur och att de ska finansieras genom att användarna betalar per laddad kilowattimme. Josephine Adorelle är vd på cleantechbolaget Evias som utvecklar och underhåller elvägar. Hon menar att det är ett bra första steg i den gröna omställningen, men att utredningen saknar en vision för privatbilism.
“Det är glädjande att se att det är ett så pass lösningsorienterat och gediget utlåtande, men uppdraget som den här elvägsutredningen har fått är för snävt. Att beröra lättare transporter så lite som man gör i utredningen är att blunda för en viktig del av transportsektorn. Jag har svårt att se hur regeringen ska kunna utforma de svenska elvägarnas framtid när man i beräkningarna knappt berör lättare fordon, och därmed helt missar exempelvis taxiverksamhet, matleveranser och den privata elbilskonsumtionen, säger hon i ett pressmeddelande.
Karin Ebbinghaus är vd på det svenska e-mobilitetsbolaget Elonroad och hon har liknande tankar.
“Elvägar minskar behovet av stora batterier och det blir därmed möjligt även för den som inte har en stor plånbok att vara med i klimatomställningen. När det också är fler användare av elvägarna delas finansieringen av fler, vilket innebär att användarna betalar mindre per kilowattimme. Det är helt avgörande för att Sverige och andra länder ska ha en chans att nå klimatmålen”, säger hon i pressmeddelandet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.