Dagens PS

Tiktok bröt mot eget förbud – spred lögner

Tiktok sämst på att kontrollera desinformation
Tiktok – sämst när det gäller att kontrollera desinformation. Det menar Global Witness som testat sociala medier inför USA:s presidentval. (Foto: Jessica Gow/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 18 okt. 2024Publicerad: 18 okt. 2024

Tiktok har godkänt annonser med desinformation om det amerikanska presidentvalet, trots att man har ett förbud mot politiska annonser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ideella organisationen Global Witness har testat Tiktok, som har ett förbud mot politiska annonser.

Det förbudet fungerar så där, enligt organisationen. I en rapport konstaterar man att Tiktok godkänt annonser man skickat in med desinformation kring valet som innehåll.

Global Witness skickade in annonser som organisationen utformade för att se hur väl systemen hos sociala medier fungera, när det gäller att upptäcka olika typer av felaktig information inför, i det här fallet, ett val.

”Har blivit bättre”

Gruppen gjorde en liknande undersökning för två år sedan och säger nu att företagen, särskilt Facebook, förbättrat sina system för att moderera innehåll sedan dess.

Dock sticker Tiktok ut från den bilden, genom att ha godkänt fyra av de åtta annonser Global Witness skickade in för granskning och som alla innehöll falska påståenden om det amerikanska valet.

De fyra annonser som godkändes dök aldrig upp på Tiktok eftersom Global Witness drog tillbaka dem innan de gick online.

 “Fyra annonser godkändes felaktigt under det första steget av moderering, men kördes inte på vår plattform,” säger Tiktoks talesman Ben Rathe hos Fortune.

“Vi tillåter inte politisk reklam och kommer att fortsätta att upprätthålla denna policy fortlöpande”.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Meta: ”Återspeglar inte vår policy”

Meta-ägda Facebook klarade sig bättre och godkände bara en av åtta inskickade annonser, enligt rapporten.

”Den här rapporten är extremt begränsad i omfattning och resultatet återspeglar inte hur vi upprätthåller vår policy i stor skala”, var kommentaren från Meta.

Youtube får bäst betyg av Global Witness. Youtube godkände fyra annonser men publicerade inte någon utan bakom om mer identifiering från Global Witness och pausade deras konto när de inte fick någon sådan.

Innehöll tydliga lögner

Företag har nästan alltid striktare policyer för betalda annonser än vad de har för vanliga inlägg från användare, påpekar rapporten.

Annonserna som skickades in av Global Witness innehöll direkt falska påståenden om valet – som att amerikaner kan rösta online – liksom falsk information, exempelvis att väljare måste klara ett test i engelska för att få rösta.

Andra falska annonser uppmuntrade till våld eller hotade valarbetare och valprocesser.

Läs mer:

ANNONS

Stor stämning mot Tiktok – “Skadar ungas hälsa”. Dagens PS

Ny rapport: De tar över på nätet. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS