Tiktok har godkänt annonser med desinformation om det amerikanska presidentvalet, trots att man har ett förbud mot politiska annonser.
Tiktok bröt mot eget förbud – spred lögner
Mest läst i kategorin
Den ideella organisationen Global Witness har testat Tiktok, som har ett förbud mot politiska annonser.
Det förbudet fungerar så där, enligt organisationen. I en rapport konstaterar man att Tiktok godkänt annonser man skickat in med desinformation kring valet som innehåll.
Global Witness skickade in annonser som organisationen utformade för att se hur väl systemen hos sociala medier fungera, när det gäller att upptäcka olika typer av felaktig information inför, i det här fallet, ett val.
”Har blivit bättre”
Gruppen gjorde en liknande undersökning för två år sedan och säger nu att företagen, särskilt Facebook, förbättrat sina system för att moderera innehåll sedan dess.
Dock sticker Tiktok ut från den bilden, genom att ha godkänt fyra av de åtta annonser Global Witness skickade in för granskning och som alla innehöll falska påståenden om det amerikanska valet.
De fyra annonser som godkändes dök aldrig upp på Tiktok eftersom Global Witness drog tillbaka dem innan de gick online.
“Fyra annonser godkändes felaktigt under det första steget av moderering, men kördes inte på vår plattform,” säger Tiktoks talesman Ben Rathe hos Fortune.
“Vi tillåter inte politisk reklam och kommer att fortsätta att upprätthålla denna policy fortlöpande”.
Senaste nytt
Meta: ”Återspeglar inte vår policy”
Meta-ägda Facebook klarade sig bättre och godkände bara en av åtta inskickade annonser, enligt rapporten.
”Den här rapporten är extremt begränsad i omfattning och resultatet återspeglar inte hur vi upprätthåller vår policy i stor skala”, var kommentaren från Meta.
Youtube får bäst betyg av Global Witness. Youtube godkände fyra annonser men publicerade inte någon utan bakom om mer identifiering från Global Witness och pausade deras konto när de inte fick någon sådan.
Innehöll tydliga lögner
Företag har nästan alltid striktare policyer för betalda annonser än vad de har för vanliga inlägg från användare, påpekar rapporten.
Annonserna som skickades in av Global Witness innehöll direkt falska påståenden om valet – som att amerikaner kan rösta online – liksom falsk information, exempelvis att väljare måste klara ett test i engelska för att få rösta.
Andra falska annonser uppmuntrade till våld eller hotade valarbetare och valprocesser.
Läs mer:
Stor stämning mot Tiktok – “Skadar ungas hälsa”. Dagens PS
Ny rapport: De tar över på nätet. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.