När ChatGPT lanserades i november förra året var det många som var skeptiska. I dag lockar samma chatbot närmare 100 miljoner användare. Här läser du vilka branscher som använder tekniken flitigast.
Teknikens under: Här används ChatGPT allra mest
Mest läst i kategorin
Det blev mer än en fling.
För även om ChatGPT under de senaste månaderna återkommande varit föremål för heta diskussioner, har tekniken samtidigt formligen exploderat på arbetsplatser världen över.
Det visar en färsk undersökning utförd av Indusface som undersökt 2 000 brittiska arbetstagare från olika jobbnivåer och sektorer, för att få en inblick i användningen av ChatGPT ute på arbetsplatserna.
Bred spridning
Där framgår det att spridningen är ganska stor när det kommer till vilka branscher som uppskattar ChatGPT.
Undersökningen visar även att de som använder sig av tjänsten, faktiskt gör så flera gånger i veckan.
Om än med tillägget att de endast använder ChatGPT i sitt arbete. Något som 39 procent av de tillfrågade uppgivit.
Rapporter vanligast
En intressant detalj är förstås också att mer än en fjärdedel, motsvarande 27 procent av respondenterna, anger rapporter som det främsta skäl till att de använder sig av tjänsten.
Då menar vi alltså att “skriva rapporter”.
En tidsödande uppgift som de mer än gärna slipper och gladeligen delegerar till ChatGPT.
Litar inte på ChatGPT
Med det sagt uppger mer än hälften av respondenterna att de inte vågar lita på andra företag som använder sig av tjänsten.
En brasklapp som skaver något sett till tjänstens utveckling och popularitet.
Inte minst när det kommer till den juridiska sektorn, som tillsammans med reklamvärlden tillhör de branscher som använder ChatGPT flitigast.
Främst då det enligt Indusface undersökning visat sig att tekniken snabbat på automatiseringen och gynnat kostnadseffektiviteten inom dessa branscher.
Här ser du vilka branscher de anställda som använder ChatGPT mest verkar inom.
10. Regering och försvar
Antal användare: 28 procent
9. Hälsa och läkemedel
Antal användare: 28 procent
8. Kundservice
Antal användare: 29 procent
7. Tillverkning
Antal användare: 29 procent
6. Mäkleri och fastighet
Antal användare: 29 procent
5. Byggindustri
Antal användare: 30 procent
4. Information och kommunikation
Antal användare: 30 procent
3. Media
Antal användare: 33 procent
2. Juridik
Antal användare: 38 procent
1. Reklam
Antal användare: 39 procent
Källa: Indusface
Relaterad läsning:
Dubbelt så många jobbannonser nämner AI
Är blandad verklighet lösningen på VR-sjuka?
Läs även:
Oväntat: Teslas robot visar upp nya talanger
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.