Dagens PS

Tågplan sågas – risk för totalstopp: "Försenad och ofärdig"

Totalstopp
Branschorganisationen Tågföretagen flaggar för risken för ett totalt tågstopp från 11 december. (foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 21 okt. 2022Publicerad: 21 okt. 2022

Tågen kan stå stilla i Sverige från och med den 11 december – organisationen Tågföretagen menar att Trafikverkets planering är försenad och ofärdig vilket kan leda till ett totalstopp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en artikel hos Dagens Nyheter går branschorganisationen Tågföretagen ut hårt mot Trafikverkets tågplan för 2023, som fastställdes tidigare i veckan – en månad försenad. Den håller heller inte måttet, och kan leda till färre avgångar för passagerarna, enligt Tågföretagen.

“Den är kraftigt försenad och vi har nu mindre än halva tiden på oss. De här 18 veckorna är ingen komfortnivå utan det är det som krävs för att våra medlemmar ska kunna ta emot planen, och omsätta den i trafik med rätt fordon och personal”, säger Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg.

Nytt planeringssystem ställer till det

Organisationen har runt 70 medlemsföretag, som nu är oroliga för att införandet av ett nytt planeringssystem som heter MPK hos Trafikverket kan leda till färre avgångar för passagerarna – eller till och med ett stopp i tågtrafiken.

”Vi vill inte vara alarmistiska men vi är väldigt oroliga för att det här inte kommer att fungera”, sa Ted Söderholm, vd i statliga godstågsbolaget Green Cargo och styrelseordförande i Tågföretagen i en artikel på sajten jarnvagar.nu daterad den 17 oktober med rubriken “Risk för totalt tågstopp.”

Risk för totalstopp från 11 december

Organisationen har krävt att Trafikverket gör konsekvens- och riskanalyser kopplat till införandet av det nya planeringssystemet.

”Låt oss från Tågföretagen vara ytterst tydliga med detta: Sveriges tågföretag kommer inte på några villkor att bedriva tågtrafik från och med den 11 december om vi inte är övertygade om att den höga nivån på trafiksäkerhet bibehålls, efter att vi givits tillräckligt utrymme för att fullgöra vår skyldighet att bidra till hanteringen av gemensamma risker”, skriver man i brevet.

”Jag beklagar att vi har tekniska problem med det nya stödsystemet som orsakat en förskjutning av tidsplanen, men vi kan försäkra att både Trafikverket och vår systemleverantör gör allt för att så snart som möjligt kunna åtgärda de problem som uppkommit”, svarade Trafikverkets tillförordnade chef för verksamhetsområde Trafik, Ann-Sofi Granberg, den 14 oktober.

ANNONS

Läs även: Tio års arbete om tåg i papperskorgen: ”Beklagligt och farligt”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]