Hälften från kommersiella flygplan, hälften från de militära. Resultatet? En ny ”blanddesign” och halverad bränsleförbrukning. Säg hej till framtidens flygplan.
"Svindlande": Framtidens flygplan får ny design
Mest läst i kategorin
Den grundläggande designen av kommersiella flygplan har inte förändrats på 60 år.
Moderna flygplan, typ Boeing 787 och Airbus A350, har samma form som de som byggdes i slutet av 1950-talet – Boeing 707 och Douglas DC-8.
Det förklaras med att det kommersiella flyget prioriterat säkerhet och beprövade lösningar och att utveckling på material och motorer gjort att den traditionella designen hållit måttet.
Helt nytt flygplan
I en tid då hela flygindustrin ifrågasätts och industrin desperat söker vägar att minska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, öppnar industrin dock upp ögonen för ny design.
Det är där den ”blandade vingkroppen” kommer in i bilden, en helt ny flygplansform med den design som används av militära flygplan, men med mer volym i mittsektionen, skriver CNN.
Senaste nytt
Flera projekt
Boeing och Airbus jobbar båda med projekt i den riktningen liksom Kalifornien-baserade Jetzero som satt målet att ha ett flygplan med den nya designen i bruk redan år 2030.
“Vi känner mycket starkt för att hitta en metod för nollutsläpp i stora jetplan, och den blandade vingplanen kan ge 50 procent lägre bränsleförbränning”, säger Tom O’Leary, medgrundare och vd för Jetzero.
“Det är ett svindlande steg framåt i jämförelse med vad branschen är van vid”, konstaterar han.
Nasa testar
Nasa har visat intresse och menar att den här formen “hjälper till att öka bränsleekonomin och skapar större nyttolastområden (last eller passagerare) i den centrala kroppsdelen av flygplanet”.
Nasa har testat designen i ett av sina experimentplan, X-48.
Jetzero har inga beställningar på sitt plan ännu, men O’Leary säger att flygbolagen är intresserade.
“Vi pratar redan med alla stora flygbolag globalt eftersom de är intresserade av att höra mer om effektivitetsvinsterna.”
Flygvapnet satsar
Om potentialen är stor inom kommersiellt flygplan ser även militären stora möjligheter med Jetzeros koncept.
Det amerikanska flygvapnet har just tillkännagivit att man anslår 235 miljoner dollar till utvecklingen av Jetzeros fullskaliga prototyp.
Pengarna ska användas till att bygga en fullskalig demonstrator av det nya flygplanet med blandade vingkroppar.
X-BWB-1, som det kallas, kan göra sin första flygning redan 2027, skriver Robb Report.
”En kapplöpning”
Flera topptjänstemän från flygvapnet presenterade satsningen tillsammans med Jetzeros vd Tom O´Leary.
“Vi är i en kapplöpning om det tekniska övertaget med en formidabel motståndare”, sade flygvapnets Frank Kendall vid presskonferensen med hänvisning till Kina.
”I dag ska vi sätta takten för att designa, bygga och flyga med blandad vingteknologi,” sade hans biträdande Ravi I Chaudhary.
JetZero samarbetar med Northrop Grumman och Scaled Composites för att bygga och testa demonstratorn.
Företaget har valt Pratt & Whitney för dess GTF-motorer, vilket kommer att göra flygplanet med blandade vingar lättare att integrera i kommersiella flottor enligt bolaget.
Relaterade artiklar:
Stratosfär-flygplan utvecklas – tar oss till nya höjder
Flygplansjätten satsar på genomskinliga tak – se stjärnorna under resan
Flygplan snabbare än ljudet – och för alla
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.