Förra året var låg svenskarnas medieanvändning kvar på rekordhöga nivåer, det gäller särskilt användandet av professionella nyhetsmedier.
Svenskarnas medieanvändning rekordhög 2022
Mest läst i kategorin
Efter två år av pandemi kom ett år präglat av krig och ekonomisk kris, men även en valrörelse och flera stora idrottsmästerskap.
I snitt sju timmar per dag
Allt det här är sådant som gjorde att den svenskarnas användning av medier förr året låg kvar på de rekordhöga nivåer som uppmättes under pandemiåren, det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.
Sammanlagt använde svenskarna medier i genomsnitt sju timmar per dag och person, innan pandemin låg medieanvändningen på cirka sex timmar.
Personer i åldersgruppen 15–24 år använde medier i snitt nio timmar per dag och den mesta tiden ägnades åt sociala medier och streamingtjänster för tv och musik.
Dagspressen stod för störst ökning
Under 2022 fortsatte svenskarna även att ägna mer tid åt nyheter än de gjorde innan pandemin och dagspressen stod för den största ökningen.
Förra året läste 73 procent av befolkningen mellan 9 och 85 år en dagstidning en vanlig dag. Det kan jämföras med 68 procent under 2021.
Andelen personer som bor i ett hushåll med en dagstidningsprenumeration steg förra året, för tredje året i rad, och hamnade på 52 procent.
Digitala prenumerationer ökar
“Vi såg en ökad vilja att betala för nyheter under de två pandemiåren och den trenden höll i sig även under 2022”, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, i ett pressmeddelande.
Ökningen kan helt och hållet tillskrivas en ökad tillgång till digitala prenumerationer.
“Förra året hade 42 procent av befolkningen tillgång till en digital morgontidning i hushållet. Det är den högsta siffran för digitala prenumerationer som någonsin uppmätts i Mediebarometern”, säger Tobias Lindberg i pressmeddelandet.
Fler äldre på internet
Pandemin ändrade våra beteenden och vanor, när samhället stängde ned flyttade kultur, underhållning, service och tjänster ut på nätet.
Det gjorde att grupper som varit långsamma med att ta till sig digitaliseringen, som många äldre, började hitta ut på internet.
Den utvecklingen fortsatte under 2022, i åldersgruppen 65 och äldre ökade tillgången till smartphones, mediaspelare och digitala strömningstjänster kraftigt.
“Även om det fortfarande finns stora skillnader mellan olika åldersgrupper, så minskade de digitala klyftorna i befolkningen under 2022. Andelen som saknar tillgång till det stora utbud som nätet erbjuder minskar i Sverige, vilket är mycket positivt”, säger Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom, i pressmeddelandet.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Tre saker som gör dina barn skärmsmarta
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.