Det kallas ”världsrekordbatteriet”. Forskare vid Chalmers i Göteborg har gjort ett mycket stort framsteg inom viktlös energilagring – en världsledande innovation.
Svensk innovation: "Det bästa som gjorts i världen"
Mest läst i kategorin
När bilar, flygplan, fartyg eller datorer byggs av ett material som fungerar som både batteri och bärande konstruktion, kan till och med en tekniskt okunnig inse att det är ett gigantiskt steg framåt.
Det minskar dessutom vikten och förändringar energiförbrukningen radikalt.
Nu har en forskargrupp på Chalmers i Göteborg gjort ett världsledande framsteg inom det som kallas viktlös energilagring.
Det rör sig om ett strukturellt batteri med egenskaper som är svåra att ta till sig. Det skulle kunna halvera vikten på laptopen, göra mobiltelefonen tunn som ett kreditkort eller få elbilen att gå upp till 70 procent längre på en laddning.
Flera funktioner
”Vi har lyckats skapa ett batteri av kolfiberkomposit som är styvt som aluminium och tillräckligt energitätt för att kunna användas kommersiellt. Precis som ett mänskligt skelett har batteriet flera funktioner samtidigt”, säger Chalmersforskaren Richa Chaudhary, forskare vid Chalmers och försteförfattae till en vetenskaplig artikel som publicerats i Advanced Materials.
Forskningen kring strukturella batterier har gått många år på Chalmers, i vissa delar tillsammans med forskare på KTH i Stockholm.
2018 publicerade professor Leif Asp med kollegor sina första resultat och nyheten om att kolfiber kan fungera som elektroder i litiumjonbatterier fick stort genomslag.
Senaste nytt
Gått vidare
Sedan dess har forskargruppen vidareutvecklat sitt koncept för att öka både styvheten och energitätheten.
När batteriet är en del av konstruktionen och dessutom kan göras i ett lättviktsmaterial, minskar vikten betydligt. Då krävs inte alls lika mycket energi för att driva till exempel en elbil, konstaterar forskarna.
”Att satsa på lätta och energieffektiva fordon är en självklarhet om vi ska hushålla med energin och tänka på kommande generationer. Vi har gjort beräkningar på elbilar som visar att de skulle kunna köra uppemot 70 procent längre än i dag med konkurrenskraftiga strukturella batterier”, säger Leif Asp.
”Det bästa som gjorts någonsin”
”Sett till de multifunktionella egenskaperna är det nya batteriet dubbelt så bra som sin föregångare – och faktiskt det bästa som gjorts någonsin i världen”, konstaterar Leif Asp.
Det återstår naturligtvis en hel del ingenjörsarbete innan battericellerna går från labbet till att produceras storskaligt för teknikprylar eller fordon.
”Man kan tänka sig att kreditkortstunna mobiltelefoner eller laptops som väger hälften så mycket som idag, ligger närmast i tiden. Men det kan också handla om att elektronik i bilar eller flygplan drivs med strukturella batterier.”, funderar Leif Asp som framför allt märker av ett stort intresse från fordons- och flygindustrin.
De skapar framtidens batteri med ny teknologi. Dagens PS
Chalmers genombrott i rymden. Dagens PS
Batterikriget kan bana väg för en grönare framtid. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.