Trodde du att dagens elbåtar stod för en ny teknik? Trodde du att dagens elbåtar stod för ett utvecklingssteg som tidigare aldrig provats?
Svensk innovation - elbåt 130 år före sin tid
Mest läst i kategorin
Trodde du att Candelas Hydrofoil-teknik var något nytt? Då kan vi frankt säga – du har trott fel.
Perspektiv på innovationer
Tänk dig en solig sommardag att ta dig en ljudlös tur runt Lidingö. Lite nonchalant tuta åt Konrad Bergström, Grundare av X-Shore och Gustaf Hasselskog, grundare av Candela.
Genom att du så tyst glider genom vattnet så kan du med höjd röst utropa “Kul grabbar att ni är igång med elbåtar. Det tog bara drygt 100 år för er att hitta rätt”
Möjligheten finns nu att göra precis exakt det genom att lägga vantarna på och renovera den nästan 130 år gamla elbåten med det självklara namnet Elektriska.
Ett bortglömt unikum
I en skogsdunge utanför Åtvidaberg ligger resterna av det som enligt alla källor, är den sista resten av den första generationens elbåtar.
Under några skälvande år kring förra sekelskiftet var den nämligen inte alls säkert om det var el eller bensin som skulle bli framtidens drivkälla.
Båda sidors teknik-experter lyfte fram sina tekniker som framtiden, och var inte sena att försöka göra det på den andra sidans bekostnad.
Känns det igen?
Pionjärerna på Mälarvarvet
Accumulatorbåt hette båttypen, skrivet försiktigt på den första dokumenterade elbåtsritningen 1895.
Det var ingenjörerna på Mälarvarvet som tog fram en projektritning med alla behövda data nogsamt noterat på ritningens övre hörn.
En av de som tidigast var nyfiken på el som framdrift för motorbåtar, var Axel Dickson, en ur den fantastiskt framgångsrika familjen Dickson, som i generationer drivit handelshuset med samma namn i Göteborg. Han hade i början av 1880-talet låtit uppföra slottet Vikaryd på en udde i sjön Mjörn utanför Alingsås.
Med elbåt hos familjen Dickson
När det började talas om att el nog var framtidens drivmedel så beställde Dickson en eldriven motorbåt till godset.
Båten användes flitigt på sjöarna kring Alingsås under ett decennium innan den såldes vidare ut på en mängd nya öden.
Blir det du som räddar den?
Och det är då resterna av denna unika del av vårt svenska flytande kulturarv som ligger i slutet av sitt liv, i skogsdungen utanför Åtvidaberg.
Och där lär den ligga och tyna bort om inte vi inser att detta är den sista resten av ett teknik-kliv för snart 100 år sedan.
Är det du som tar tag i projektet och pryder din sommarbrygga med detta unikum efter en makalös renovering?
Redaktionen har nätverket och alla kontakter du behöver för att rädda detta unika historiska arv åt dig själv och eftervärlden.
PS. Bärplanen återkommer vi till. Lovar. Det är en nog så fascinerade historia att berätta.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.