Dagens PS

Succé för samarbetet mellan Ikea och Sonos

Ikea och Sonos
Den nya högtalartavlan i serien Symfonisk. (Foto: Ikea)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 15 nov. 2021Publicerad: 16 juni 2021

Möbeljätten Ikea och högtalartillverkaren Sonos fortsätter sitt populära samarbete med en ny produkt till serien Symfonisk, rapporterar Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ikeas samarbete med Sonos har hittills resulterat i två smarta högtalare. En i form av en lampa och en enklare modell tänkt till bokhyllan. Sedan lanseringen 2019 har produkterna varit en succé. 

“Ikea kan heminredning och vet hur människor bor. Vi kan ljud”, säger Sonos produktchef Sara Morris om samarbetet. 

Högtalare i form av en tavla

I veckan har bolagen presenterat det tredje tillägget till produktlinjen Symfonisk – en smart högtalare i form av en tavla. 

”Vi började med att identifiera problemet tillsammans med Sonos för två år sedan. Hur gör vi tech som går att blanda in i en hemmiljö – hur får vi det att se ut som inredning?”, säger en av Ikeas produktutvecklare, Stjepan Begic

Långvarigt samarbete 

Serien Symfonisk har lett till ett starkt och långvarigt samarbete mellan den svenska möbeljätten och den kända högtalartillverkaren.

Precis som Sonos andra högtalare erbjuder Symfonisk trådlös uppspelning och möjligheten att synkronisera mellan olika rum och enheter. Produkterna går dessutom att koppla både till Apple och Google.

Kompromissar inte med ljudet

ANNONS

Den nya produkten kommer i två färger, en mörkare och en ljusare, och bygger sex centimeter från väggen. Sonos utvecklare har varit noga med att förtydliga att produkten levererar ljudmässigt trots den enkla designen.

“Vi vill inte kompromissa med ljudet”, säger Chris Davies från Sonos. “Vi har jobbat väldigt mycket på att sprida ljudet från den här väldigt grunda produkten.”

“Gjord för att personaliseras”

Enligt Ikeas designer Andreas Fredriksson har målet varit att skapa produkter som passar till olika rum i hemmet. Men till skillnad från den tidigare produkten för bokhyllan är högtalartavlan tänkt att synas snarare än att smälta in.

“Tavlan är gjord för att personaliseras. Den ska kunna blandas in i din vanliga tavelvägg utan att sticka ut som en teknikprodukt”, säger han.

Den nya högtalaren är dessutom prisvärd och kan bli din för endast 1795 kronor.    

Läs hela artikeln på Dagens Industri.

Läs mer: Facebook utmanar Apple med smartwatch    

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS