De amerikanska strömningsjättarna lägger ned miljarder på innehåll, men antalet prenumeranter har börjat dala – investerare är rädda att priset för strömningskriget är för dyrt.
Strömningskriget – när blir notan för dyr?
Mest läst i kategorin
Medvinden strömningsjättarna, som Netflix, Disney och Amazon Prime, haft ser ut att börja avta. Rapporter om färre prenumeranter kommer från flera håll i branschen och det får investerare att ifrågasätta vart gränsen går för vad de är villiga att betala, rapporterar The Economist.
Ökade kostnader i strömningskriget
Under pandemin har efterfrågan ökat fort och produktionskostnaderna skjutit i höjden. Produktionsbolagen räknar med att kostnaderna ökat med upp till fyra gånger, vilket inneburit lägre marginaler och en hel del förseningar.
”I takt med att intäktstillväxten avtar ökar kostnaderna. Medieföretag kommer att spendera mer än 230 miljarder USD på videoinnehåll i år, nästan dubbelt så mycket som för ett decennium sedan”, förutspår Ampere Analysis, ett forskningsföretag.
Stora omställningar sker när övergången går från linjär TV till strömmat material. Men alternativen är få, strömmat material är vägen framåt, och 2024 beräknas hälften av allt tv-tittande göras via strömmande media.
Allt handlar om innehåll
Med strömmat material ligger fokus på innehåll. Kampen om användarna är stenhård och jättarna slåss för sin överlevnad. Kunder ställer höga krav, och om bolagen inte kan leverera avbryter kunderna ofta avtalet. Det innebär att branschen brottas med hög churn, det vill säga takten som prenumeranter avslutar sina abonnemang
Arbetet för att öka vinster görs till exempel genom att inte släppa alla avsnitt samtidigt, utan en gång i veckan. Det håller kvar prenumeranter längre då många användare tittar på några få serier och sen går vidare till nästa strömningstjänst. Vilka som överlever återstår att se, men en sak är säker, Disney och Netflix kommer finnas kvar och Amazon och Apple har tillräckligt stor skattkista för att gå utan intäkter under lång tid i strömningskriget.
Läs även: Netflix rasar på rapport – tappar tillväxt i användare
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.