Tänk att vi lägger mindre tid på att se på innehållet, och mer tid på att leta efter det? Överflödet har lett till streaming-stress.
Streaming-rapport: Därför letar vi mer än vi tittar
Mest läst i kategorin
Enligt tv.nus årliga rapport “Streamingbarometern” spenderar svenskarna mer tid än någonsin på att leta efter något att titta på.
Hela 27 timmar per år läggs på att scrolla genom streamingtjänsterna för rätt innehåll.
Samtidigt minskar den faktiska tiden vi spenderar framför skärmen. Galet ju.
Fler streamingtjänster, mer letande
En bidragande faktor till det ökade letandet kan vara det växande antalet streamingtjänster. I genomsnitt har svenska hushåll nu 3,5 abonnemang, jämfört med 3,1 för två år sedan.
Samtidigt har andelen som dagligen streamar minskat från 37 procent till 32 procent.
Senaste nytt
SVT Play i topp vad gäller innehåll
SVT Play är fortsatt den mest populära streamingtjänsten med 81 procent av respondenterna.
TV4 Play och Netflix hamnar på andra respektive tredje plats.
Max, som i somras sände OS, har ökat mest i popularitet.
Reklamfria tjänster prioriteras
Priset är fortfarande en viktig faktor vid val av streamingtjänst. Hälften av de tillfrågade anger att gratisabonnemang är viktigast.
Men 42 procent vill helst inte se reklam, även om det skulle innebära ett lägre pris.
Krim och dokumentärer toppar
Krim är fortsatt den mest populära genren, tätt följt av dokumentärer och drama.
Intresset för komedi och romantiskt innehåll har ökat markant.
Yngre tittar mest
Undersökningen visar också att yngre personer streamar mer än äldre. De under 45 år streamar i genomsnitt 2 timmar och 27 minuter per dag, och har i snitt fyra streamingtjänster.
Sömn prioriteras bort
En av fem svenskar avstår regelbundet från sömn för att titta på serier eller filmer.
Bland de yngre är det så många som en av tio som gör det dagligen.
Svensk polis knäcker global hackerliga
Svensk polis har haft en betydande stor del i en insats mot Sudanesiska cyberterrorister. Två har gripits och Björn Eriksson är rätt nöjd. I en
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.