Dagens PS

Stockholm vill införa maxtak för elsparkcyklar

Stockholm elsparkcyklar
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill sätta ett maxtak för antalet elsparkcyklar i Stockholm. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 16 sep. 2021

Nästa år kan Stockholm ha färre elsparkcyklar – trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill sätta ett maxtak på 8500 stycken. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stockholm har haft en rejäl ökning av antalet elsparkcyklar under året till 23 000 stycken, och debatten om deras vara eller icke vara på huvudstadens gator har gått het. I slutet av augusti beslutade trafiknämnden i Stockholms stad om att införa tillståndskrav för bolagen som hyr ut elsparkcyklar. Beslutet kommer att tas upp i kommunfullmäktige i oktober och börja gälla i januari 2022.

Men nästa år kan det bli färre – i en intervju med Svenska Dagbladet säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att han dessutom vill införa ett maxtak på antalet elsparkcyklar som ska tillåtas på Stockholms gator.

“Just nu har vi runt 23 000 elsparkcyklar. De mängderna kommer inte att fungera. När vi hade mätningar 2019 var det runt 8 500 stycken, det är en rimlig nivå”, säger Daniel Helldén till SvD.

“Suttit i knät på elsparkcykelbolagen”

Det är ett välkommet besked – men för sent, tycker Socialdemokraterna som är i opposition i Stockholm.

“Moderaterna och Miljöpartiet har suttit i knät på elsparkcykelbolagen fram till nu. Det har tagit tre år och kostat staden mycket. Vi kan inte ha det här kaoset på gatorna. Av alla olyckor som rapporteras till försäkringsbolagen är 15–20 procent kopplade till elsparkcyklar, det är en enorm samhällskostnad”, säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholm till Svenska Dagbladet.

Transportstyrelsen har utrett frågan

Trafikborgarrådet Daniel Helldén håller inte med om den bilden. Han menar att det varit nödvändigt att invänta Transportstyrelsens utredning som kom i våras.

“Problemet är att lagstiftningen är otydlig och att ingen har vetat riktigt vad som gäller. Nu vet vi, efter utredningen, att lagändringen inte behövs. Jag hade gärna fått besked om det tidigare. Redan 2019 bad jag om rätten att kräva tillstånd för elsparkcyklarna”, säger Daniel Helldén.

ANNONS

Läs även: Köpenhamn förbjöd elsparkcyklar: ”Var alldeles för rörigt”

Läs även: Elsparkcyklarna är Stockholms framtid – enligt partierna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS