Steve Jobs bästa idé hos Apple var varken någon dator eller telefon – utan handlade om marknadsföringen med fokus på människor, inte produkter.
Steve Jobs stal sin bästa idé från Nike
Mest läst i kategorin
När Apple-grundaren Steve Jobs kom tillbaka till företaget som då i princip bara tillverkade datorer 1997 var det bara några veckor ifrån att gå i konkurs.
I en podcastserie från Vox kallad “Land of Giants” om Apple berättar Peter Kafka om hur Steve Jobs höll ett tal vid sin återkomst till företaget med fokus på att bygga Apple till ett starkt varumärke.
“Nike säljer en vara, de säljer skor. Och ändå när du tänker på Nike känner du något annat än ett skoföretag. I sina annonser, som ni vet, pratar de aldrig om produkten, de pratar aldrig om sina luftsulor, hur de är bättre än Reeboks luftsulor. Vad gör Nike i deras reklam? De hedrar stora idrottare och de hedrar fantastisk idrott. Det är vad de handlar om”, ska Steve Jobs ha sagt.
Steve Jobs hyllade galningarna
Idéerna lade grunden för en av Apples största framgångsfaktorer de senaste decennierna: Marknadsföringen. Temat kan sammanfattas med två ord: Inga produkter.
Nikes slogan var på bara tre ord “Just do it”. Apple nöjde sig med två ord: “Think different”, som hyllade kreativa personer – eller som den kända tv-reklamen kallade dem “galningarna.”
Kampanjen definierade vad Apple ville vara, utan att prata om produkterna alls. I stället var reklamen fokuserad på ikoniska historiska personer som Gandhi, Richard Branson, Muhammad Ali, Martin Luther King Jr., Albert Einstein och Amelia Earhart.
“Här är till de galna, de missanpassade, rebellerna, bråkmakarna, de runda pinnarna i de fyrkantiga hålen… de som ser saker annorlunda – de är inte förtjusta i regler… Du kan citera dem, inte hålla med dem, glorifiera eller smutskasta dem, men det enda du inte kan göra är att ignorera dem eftersom de förändrar saker… de driver människosläktet framåt, och medan vissa kanske ser dem som de galna, ser vi genialitet, eftersom de som är galna nog att tänka att de kan förändra världen, är de som gör det.” – Steve Jobs, 1997 (se videon nedan).
Ett av världens största företag
Kampanjen förvandlade Apple från ett företag som mestadels hade tillverkat tråkiga beiga datorer, till företaget skulle introducera iMac. Absolut inte den bästa datorn på marknaden, men den mest ambitiösa. Ipod blev nästa satsning som skulle förändra marknaden. Sedan kom Iphone.
Och resten är som man brukar säga, historia. Apple är i dag ett av världens största företag.
Läs även: Apples intäkter slår nytt rekord i Q3
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.