Mode, kläder, musik, prylar? Javisst. Men rengöringsmedel? Nja. Tyck så om du vill. Men nu är det Tiktok som driver städtrenden – och 15-åringar som tipsar föräldrar om fläckborttagning.
Städning har blivit viralt på Tiktok
Mest läst i kategorin
Nej, det är inte bara sexiga produkter och kategorier som kan bli virala och slå online.
Vi har sett några exempel på motsatsen i Sverige de senaste åren.
Bläck till skrivare, dammsugarpåsar och soppåsar utan plast har trendat, mot alla odds.
Nu handlar det om något så definitionsmässigt definitivt osexigt som rengöringsmedel.
Cleantok är en kategori på Tiktok som sysslar med städ, tvätt och rengöring.
Där har The Pink Stuff slagit stort med mer än 800 miljoner visningar. Nu är den en framgång även i Sverige.
800 miljoner visningar
Trendande varumärken inom kategorin har varit drivande i att fenomen som Cleantok, en underkategori av virala videor på Tiktok där användare laddar upp sina städvideos, fullkomligt exploderat det senaste året.
The Pink Stuff har med sitt sortiment av rengöringsprayer, fläckborttagning och tvättmedel över 800 miljoner visningar på Tiktok, och Scrub Daddy, som fick sin start i amerikanska Shark Tank, är med sina tvättsvampar idag en av tv-seriens största kommersiella framgångar.
Senaste nytt
“Enorm potential”
Stockholmsbaserade bolaget Retailbros AB drivs av Jonas Svensson och Hamzii Hariri, och är den svenska agenturen för flera av de mest populära varumärkena i sociala medier inom kategorin städ.
Under våren 2022 vann de distributionsrätten för brittiska The Pink Stuff och Scrub Daddy, vilket startade framgångsresan.
“Vi hittade både The Pink Stuff och Scrub Daddy via sociala medier – de var överallt på Tiktok och vi förstod direkt att detta hade enorm potential”, berättar Hamzii Hariri.
“Vår känsla visade sig stämma och vi har minst sagt haft en rivstart sedan lanseringen, med fantastisk respons från både inköpare och konsumenter.”
Sålt en mijon
The Pink Stuffs mest omtyckta produkt, den rosa burken städpasta med namnet ”The Miracle Cleaning Paste”, har i Sverige sålts i över 1 miljon exemplar sedan lanseringen för mindre än ett år sedan, genom återförsäljare som bland annat Hemköp, Dollarstore, Citygross och Clas Ohlson.
“De mest städintresserade konsumenterna var genom sociala medier bekanta med våra varumärken sedan tidigare, men spridningen via vårt nätverk av influencers genom både Instagram och Tiktok har varit ovärderlig för att öka varumärkeskännedomen”, säger Anna Ullman Fjeld som är marknadsansvarig hos Retailbros.
“Något som är unikt är också hur dessa produkter tilltalar en så pass bred målgrupp – man kanske inte hade trott att tonåringar är intresserade av städning men idag är det 15-åringar som tipsar sina föräldrar om fläckborttagning som de har sett på Tiktok”, avslutar Anna Ullman Fjeld.
Läs även: Tiktok ”digitalt fentanyl” enligt toppolitiker
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.