Genom ett nytt förvärv hoppas svenska Spotify stoppa skadligt innehåll och hindra att desinformation sprids på sajten.
Spotify köper bolag – ska stoppa desinformation
Mest läst i kategorin
Enligt Reuters har den svenska musikströmningstjänsten Spotify, listat på New York-börsen, förvärvat Kinzen som är ett företag som sysslar med att identifiera skadligt innehåll på nätplattformen och som uppges ha jobbat tillsammans med Spotify sedan 2020.
Spotify fick en skur av kritik för att ha släppt fram “The Joe Rogan Experience” då podcastern anklagades för att sprida desinformation om covid-19.
Så kommenterar Spotify förvärvet av Kinzen
Kinzen har under samarbetet med den svenska musikströmningstjänsten fått utökade befogenheter att ringa in sådant som enligt sajten är att betrakta som skadligt innehåll, exempelvis hatpropaganda och valinformation.
“Kinzen erbjuder en kombination av verktyg och expertis som hjälper oss att bättre förstå innehållet på vår plattform och nya missbrukstrender”, säger Sarah Hoyle, Spotifys chef för förtroende och säkerhet, enligt Reuters.
Kinzen ska varna i ett tidigt skede för skadligt innehåll på olika marknader där Spotify finns.
Missa inte: Spotifys vd: “Tror inte på att tysta Joe Rogan”
Läs vidare: Joe Rogan ber Neil Young om ursäkt på Spotify
Läs mer: PS avslöjar: Spotify sprider rysk propaganda
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.