Dagens PS

Spotify köper bolag – ska stoppa desinformation

desinformation
Genom ett nytt förvärv hoppas svenska Spotify stoppa skadligt innehåll och att desinformation sprids på sajten. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 05 okt. 2022Publicerad: 05 okt. 2022

Genom ett nytt förvärv hoppas svenska Spotify stoppa skadligt innehåll och hindra att desinformation sprids på sajten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Reuters har den svenska musikströmningstjänsten Spotify, listat på New York-börsen, förvärvat Kinzen som är ett företag som sysslar med att identifiera skadligt innehåll på nätplattformen och som uppges ha jobbat tillsammans med Spotify sedan 2020.

Spotify fick en skur av kritik för att ha släppt fram “The Joe Rogan Experience” då podcastern anklagades för att sprida desinformation om covid-19.

Så kommenterar Spotify förvärvet av Kinzen

Kinzen har under samarbetet med den svenska musikströmningstjänsten fått utökade befogenheter att ringa in sådant som enligt sajten är att betrakta som skadligt innehåll, exempelvis hatpropaganda och valinformation.

“Kinzen erbjuder en kombination av verktyg och expertis som hjälper oss att bättre förstå innehållet på vår plattform och nya missbrukstrender”, säger Sarah Hoyle, Spotifys chef för förtroende och säkerhet, enligt Reuters.

Kinzen ska varna i ett tidigt skede för skadligt innehåll på olika marknader där Spotify finns.

Missa inte: Spotifys vd: “Tror inte på att tysta Joe Rogan”

Läs vidare: Joe Rogan ber Neil Young om ursäkt på Spotify 

Läs mer: PS avslöjar: Spotify sprider rysk propaganda

ANNONS

Läs även: Spotify: Tar ned poddar efter PS avslöjande

Läs också: Efter PS avslöjande – Spotify stänger i Ryssland

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]