Efter en minst sagt katastrofal app-uppdatering tvingas Sonos vd, Patrick Spence, bort från sin position.
Sonos vd får sparken efter katastrofal app-uppdatering
Mest läst i kategorin
Sonos meddelade idag att Patrick Spence, som varit vd i åtta år, avgår med omedelbar verkan. I ett uttalande säger Sonos att beslutet togs i samförstånd med styrelsen och att det inte är relaterat till företagets resultat för första kvartalet 2025, som kommer att rapporteras nästa månad.
Från Blackberry till Sonos
Spence kom till företaget som kommersiell chef 2012 efter att ha lämnat Blackberry. Under hans ledning har Sonos expanderat till nya kategorier, inklusive bärbara högtalare och spatial audio. Men i maj släppte Sonos en app-uppdatering som orsakade stora problem med grundläggande funktioner.
Senaste nytt
Anställda varnade för problem
Sonos anställda har uppgett att uppdateringen byggde på föråldrad kod och infrastruktur, vilket bland annat påverkade användarnas möjligheter att komma åt och hantera lokala bibliotek, ställa in timers och redigera spellistor.
De anställda sa också att appen lanserades förhastat för att hinna vara klar till lanseringen av deras första trådlösa hörlurar, Ace.
Sonos vd bad om ursäkt men problemen kvarstod
I juli, efter omfattande kritik från användarna, bad Spence om ursäkt och lovade regelbundna uppdateringar tills den nya appen var lika bra som den gamla. Men än idag rapporterar användare problem med programvaran.
I augusti sa Spence att företaget skulle spendera 20 till 30 miljoner kronor “på kort sikt” för att åtgärda problemen med appen. Strax därefter varslade Sonos 100 personer.
Sonos aktiekurs har sjunkit med cirka 13 procent sedan app-uppdateringen, enligt Bloomberg.
Miljonavgångsvederlag till Spence
Spence kommer att få ett avgångsvederlag på 1 875 000 dollar, motsvarande drygt 19 miljoner kronor, enligt SEC-dokument. Han kommer också att få 7 500 dollar per månad och fungera som rådgivare till styrelsen fram till juni, och hans oinlösta aktier kommer att lösas in.
Tillfällig vd tar över
Tom Conrad, som har suttit i Sonos styrelse sedan 2017, tar över rollen som tillfällig vd. Sonos planerar att ha en ny vd på plats senast i februari med hjälp av ett externt rekryteringsföretag. Under tiden kommer Conrad att få 175 000 dollar per månad och 2,65 miljoner dollar i aktier.
Conrad var teknisk chef på Pandora i tio år, produktchef på Snapchat i två år och produktchef på den misslyckade streamingtjänsten Quibi. Han har lett arbetet med att åtgärda appens problem tillsammans med Nick Millington, Sonos produktchef och arkitekten bakom den ursprungliga appen, säger Sonos talesperson Erin Pategas till The Verge.
Sonos sviker sina kunder
Ledningen som efterträder Spence har en hel del att ta itu med efter att Sonos förstört kundrelationerna under det senaste året och frustrerat anställda som var oroliga över att lansera den bristfälliga appen.
“När inte fungerar, tas våra kunder ur stunden och de har all rätt att känna att vi har svikit dem”, sa Conrad i ett mejl till de anställda.
“Jag tror att vi alla är överens om att vi i år har svikit alldeles för många människor.”
“Anmärkningsvärda” produkter
I brevet (som du kan läsa i sin helhet på The Verge) pekade Conrad på “anmärkningsvärda” produktlanseringar som dragits ner av den dåliga appen. Sådana produkter är otillräckliga “när våra kunders alarm inte ringer, deras barn inte kan höra sin spellista under frukosten, deras surroundljud inte fungerar, eller de inte kan pausa musiken i tid för att svara på den ringande dörrklockan”, skrev Conrad.
Conrad och den kommande vd:n måste arbeta för att inte bara förbättra Sonos värde utan också för att övertyga användarna om att Sonos är rustat att hantera deras långvariga intressen och krav samt framtida satsningar.
En stor orsak till Sonos app-problem var behovet av att utveckla programvaran för att stödja mobila enheter, som Ace. I augusti sa Spence till investerare att den kritiserade appen var “en omdesign av hela systemet – inte bara appen utan även spelarsidan av vårt system, såväl som vår molninfrastruktur.”
Läs även: Sonos skär ner – 100 anställda får gå. Dagens PS
Efter magplasket – Sonos lovar bot och bättring
Sonos, känt för sina trådlösa ljudsystem, har nyligen genomfört en intern utredning efter en misslyckad app-uppdatering i maj. Nu presenterar de sju
Läs också:
Så bra är Apple Airpods jämfört med hörapparat. News 55
Tiktok-förbudet kan leda till “massdöd”. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.