Dagens PS

Sonos skär ner – 100 anställda får gå

Patrick Spence, vd för Sonos, har bekräftat att de låter 100 anställda gå. (Foto: Sonos)
Patrick Spence, vd för Sonos, har bekräftat att de låter 100 anställda gå. (Foto: Sonos)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 aug. 2024Publicerad: 15 aug. 2024

Sonos sparkar 100 anställda i ett nödvändigt drag för att säkra framtiden och förbättra sin kritiserade mobilapp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sonos, företaget bakom de hyllade ljudsystemen, har precis genomfört ännu en kraftig nedskärning. Den här gången har 100 anställda fått lämna sina jobb. Bara 14 månader efter att företaget redan kapat 7 procent av sin personalstyrka. Sonos bekräftade nyheten till TechCrunch, strax efter att The Verge avslöjat det hela.

Sonos tar hårda beslut

“Vi har fattat det tuffa, men nödvändiga beslutet att säga adjö till ungefär 100 medarbetare, vilket motsvarar 6 procent av hela företaget. Denna åtgärd är avgörande för att vi ska kunna fortsätta investera tungt i Sonos produktutveckling och säkra en stark framtid,” förklarar vd Patrick Spence i ett uttalande.

ANNONS

Senaste nytt

Kunderna är fortfarande prioritet

Trots turbulensen så står Sonos fast vid sitt givna löfte till kunderna. Spence understryker att deras fokus på att förbättra appen och leverera en fantastisk kundupplevelse inte har rubbats.

“Vi är fast beslutna att få ordning på appen och överträffa våra kunders förväntningar. Dagens beslut påverkar inte vår förmåga att hålla det löftet,” försäkrar han.

Företaget jobbar nu intensivt med att stödja de avgående medarbetarna.

Det svider hos Sonos efter att de förstörde appen. Deras fans är arga och siffrorna sviker. (Foto: Sonos)
Det svider hos Sonos efter att de förstörde appen. Deras fans är arga och siffrorna sviker. (Foto: Sonos)

Kostsamma app-problem

ANNONS

Bara en vecka tidigare, under ett samtal med investerare, adresserade Spence problemen med Sonos mobilapp. Han avslöjade att det kommer att kosta företaget mellan 220 och 330 miljoner kronor att fixa problemen och återvinna kundernas förtroende.

“Vi har identifierat de största problemen, vi har en plan, och vi stärker våra team för att säkerställa att vi levererar,” sa Spence bestämt.

Skamfilat rykte efter appkatastrof

Den omdiskuterade omdesignen av appen har varit en mardröm för Sonos. Situationen blev så allvarlig att Spence i maj skrev ett öppet brev till kunderna där han bad om ursäkt för det misslyckade projektet.

“Alla på Sonos är djupt besvikna över att vi svikit er. Jag lovar att fixa appen är vårt absolut högsta fokus,” skrev han.

Brevet innehöll också en tidslinje för när åtgärderna ska vara genomförda, som sträcker sig fram till oktober i år.

Sonos står nu inför en utmaning där de måste kämpa för att återvinna både kundernas förtroende och säkra företagets framtid.

Sonos ger sig in i hörlurskriget

Sonos, kända för sina högtalare och ljudsystem, ger sig nu in i den konkurrensutsatta hörlursmarknaden med sin nya modell Sonos Ace. En helt ny kategori

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS