När Facebook kraschade i måndags kunde rivalen Snapchat bara skratta åt eländet – där ökade trafiken över 20 procent.
Snapchat vinnare på Facebook-haveriet
Mest läst i kategorin
Facebook gick ner i sex timmar – det största avbrottet på åratal – och bland rivaliserande företag och appar blev Snapchat den största vinnaren på Facebook haveri.
Det här uppger Bloomberg och berättar att trafiken bland användarna på Snapchat ökade med 23 procent medan Facebook låg nere, jämfört med hur det så ut förra måndagen på Snapchat under samma tid.
Även andra sociala medieappar märkte en klart ökad aktivitet under Facebooks teknik-debacle.
I dag, onsdag, skriver Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg att företaget “ägnat de senaste 24 timmarna åt att diskutera hur vi kan stärka våra system mot den här typen av misslyckanden”.
I samma inlägg, för övrigt ett extremt långt sådant, försöker Zuckerberg slå tillbaka mot de allvarliga anklagelser som riktas mot företaget från visselblåsaren Frances Haugen, som hävdar att Facebook prioriterar vinster före användares hälsa och säkerhet.
Facebooks skapare blir emellertid mest utskrattad och kallas för lögnare i kommentarsfältet.
Så här låter det bland annat:
”Kan vi få det här inlägget faktakontrollerat, snälla?”
”Var är faktakontrollen på de här lögnerna?”
Läs mer om det här: Facebooks vd slår tillbaka – kallas lögnare
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.