Dagens PS

Smart-tv: En spion i vardagsrummet?

Som om det inte räckte med larmen om mobiler som lyssnar och dammsugare som har kolla på oss, nu är det även våra tv-apparater. (Foto: Getty Images)
Som om det inte räckte med larmen om mobiler som lyssnar och dammsugare som har kolla på oss, nu är det även våra tv-apparater. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 okt. 2024Publicerad: 08 okt. 2024

En ny rapport varnar för att smarta tv-apparater kan användas för att spionera i ditt hem. Att de samlar in känslig information.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Streamingindustrin, inklusive tillverkare av smarta tv-apparater och streamingtjänster, har skapat ett “övervakningssystem” som undergräver konsumentskyddet, skriver Ars Technica.

Rapporten, som skickats till den amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket, hävdar att företagen samlar in mer data om tittarna än någonsin förr, vilket framgår av rapporten från Center for digital democracy.

Ny teknik –nya risker

Streamingtjänsternas popularitet har lett till ny teknik som möjliggör omfattande datainsamling. Rapporten pekar på oroväckande trender, bland annat användningen av “cookie-lösa ID:n” och “identitetsgrafer”.

Dessutom används avancerade metoder för att rikta reklam. Dynamisk produktplacering, där nya scener med produkter kan läggas till i realtid, är ett exempel.

Generativ AI används också för att skapa personliga annonser.

Läs också: Se upp: Robotdammsugarna spionerar på dig

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Läkemedelsreklam och politisk manipulation

Rapporten uttrycker oro över riktad reklam för läkemedel. I USA, där direktreklam för läkemedel till konsumenter är tillåtet, har denna typ av marknadsföring kritiserats.

ANNONS

En annan farhåga är att datainsamlingen kan användas för politiska syften. Genom att samla information om tittares politiska åsikter kan politiska kandidater skapa “dolda personliga kampanjer”.

Diskriminerande effekter

Svarta, latinamerikanska och asiatisk-amerikanska tittare i USA är särskilt utsatta för riktad reklam.

Detta beror på att dessa grupper är snabba med att anamma nya digitala tjänster.

Rapporten varnar för att detta kan leda till diskriminering och att dessa grupper kan bli måltavlor för desinformation.

Krav på reglering

Rapporten uppmanar myndigheterna att undersöka streamingindustrin och införa regleringar.

De föreslår bland annat att man utreder hur generativ AI används i reklam och begränsar användningen av känslig information.

“Varannan svensk vill ha AI-funktioner som underlättar vardagen”

Blir AI-funktioner i din mobiltelefon? Vi ställde fem frågor till Anders Elmby, som är Nordenchef för mobildivisionen på världens största

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]