Plan utan piloter är närmare än förarlösa bilar. Inom ett decennium kommer de regionala flygningarna utan pilot, är experternas bedömning.
På 1950-talet krävde kommersiella flygningar fem personer ombord för att flyga planet: två piloter samt en flygingenjör, en radiooperatör och en navigatör.
Nu står vi inför steget där inte ens piloten behövs längre, konstaterar Robb Report.
"Självflygande plan – närmare än förarlösa bilar"
Mest läst i kategorin
Airbus och Boeing har båda visat helt autonom flygning, men i år kan innebära ett nytt steg där flera tillverkare arbetar tillsammans med amerikanska FAA för att certifiera autonoma flygplan.
Piloten på marken
Piloten? Hen flyttas från cockpit till ett kontrollcenter på marken – med förväntade resultat i form av effektivare flygningar, minskade kostnader och, inte minst, säkrare flygningar.
Det är dock en lång väg kvar att gå och experter konstaterar att utvecklingen kommer att ske i etapper.
eVTOL (elektrisk vertikal start och landning) väntas bli verklighet under de närmaste åren och sedan följas av helt autonoma små fraktflygplan.
Senaste nytt
Flera nysatsningar
De kommersiella resorna utan pilot? De ser vi på 2040-talet, är prognosen.
Flera nystartade företag har dykt upp i kapplöpningen om att utveckla tekniken, särskilt inom lastområdet, där operatörer kan betjäna landsbygdsområden mer effektivt.
Istället för att bygga ett plan från grunden, har San Francisco-baserade, nystartade Xwing genomfört tester med en ombyggd Cessna Grand Caravan som liknar de i Fedex flotta.
Xwings Superpilots obemannade lufttransportsystem klarar redan autonoma flygningar gate to gate, enligt företaget.
Ground control to…
FAA kräver dock att en säkerhetspilot ombord tills tekniken är certifierad. Samtidigt arbetar en mänsklig kontrollant på marken med flygtrafikledning och fjärrstyr Cessna.
“I framtiden kommer flyget att bli mer automatiserat”, säger Xwings vd Marc Piette till Robb Report.
“När vi är certifierade kommer vi att kunna föra in full autonomi i det nationella luftrummet, vilket avsevärt kommer att förbättra säkerheten i alla faser av flygningen, minska flygkostnaderna och öka gemenskapsanslutningen.”
”Mer effektivt”
Experter säger att autopilotteknologi ofta kan fungera mer effektivt än en människa, diagnostisera problem och hantera vissa flygförhållanden med hjälp av algoritmer för nödlandningar och andra scenarier. Piloter måste dock fortfarande styra planets system.
Och trots att utmaningarna är många kommer autonoma flygningar att vara på plats innan de förarlösa fordonen fyller vägarna, säger Robert Rose, vd för Reliable Robotics. Rose, som arbetade på SpaceX och direkt med Elon Musk på Teslas första version av autopilot.
Han menar att bilkörning innebär fler tekniska utmaningar och en tuffare miljö än att flyga.
Startar snart
FAA godkände Reliable Robotics avancerade navigations- och autoflygsystem för test förra året.
Båda de nystartade företagen arbetar för att starta kommersiell verksamhet i mitten av decenniet.
“Du behöver inte uppfinna en ny typ av flygplan för att lösa de regulatoriska utmaningarna relaterade till autonoma operationer,” säger Rose till CNBC.
Experter säger att helt autonoma kommersiella flygningar ligger cirka två decennier framåt i tiden men att korta, regionala flyg väntas börja flyga själva ungefär ett decennium innan dess.
Läs även: Blir flygplan med enbart en pilot ny standard?
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.