Dagens PS

Satte allt på spel – tog hem storvinsten

spel
Nya spelet V rising har varit en succé för Stunlock Studios. (Foto: Stunlock Studios/Press)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 09 aug. 2023Publicerad: 09 aug. 2023

Tunga förlustår. Nu ser det annorlunda ut för Stunlock Studios. 2022 gav en rekordvinst på 213 miljoner kronor, visar färska årsredovisningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter tunga förlustår hängde mycket på ”V Rising”.

Vampyr- och överlevnadsspelet betydde även överlevnad eller ej för Stunlock Studios i Skövde.

Det var första spelet bolaget släppte på nästan sju år – och blev en succé direkt.

Förluståren kunde bytas mot en jättevinst på 213 miljoner kr för 2022, sedan spelet sålt i tre miljoner exemplar.

”Det är många år av blod, svett och tårar för att nå dit”, säger finanschefen Filip Wannerskog till Di.

Började bra, men…

Stunlock Studios grundades 2010 av några nyutbildade spelutvecklare i Skövde.

Första framgången kom 2016 när spelet ”Battlerite” sålde en halv miljon exemplar.

”Battlerite” tog Stunlocks omsättning till 50 miljoner kronor för åren 2016-2018.

ANNONS

Sedan tog det stopp, tills kinesiska teknikjätten Tencent klev in som ny ägare 2019.

I dag äger Tencent 73 procent av bolaget medan grundarna sitter på övriga aktier.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Tre förlustår

Under de senaste åren har så Stunlock jobbat på nya projektet ”V Rising”.

Insatsen har varit hög. 2019-2021 har den samlade förlusten varit 36 miljoner kronor.

Men när spelet släpptes i maj i fjol blev det en succé direkt.

Faktum är att det sålde en miljon kopior redan första veckan. Nu är volymen uppe i tre miljoner kronor.

Vände totalt

Omsättningen stiger som en Elon Musk-raket från 4,4 miljoner kronor i intäkter 2021 till 458 miljoner i omsättning 2022.

ANNONS

”Trots att vi var riktigt nöjda med produkten visste vi att det inte alltid garanterar framgång på marknaden. Vi hade en positiv känsla och fick även positiv respons från tester och fokusgrupper under utvecklingen, men att den skulle få det mottagande den fick överträffade våra förväntningar”, säger Filip Wannerskog till Di.

Läs även: Sverige måste utbilda fler spelutvecklare (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]