Techjätten Apple satsar på streaming – men med helt andra incitament än konkurrenter som Netflix, skriver The Economist.
Satsning från Apple på streaming är "ett helt annat spel"
Mest läst i kategorin
Som Dagens PS tidigare rapporterat kommer de stora streamingjättarna satsa över 1000 miljarder på nya filmer och tv-serier under 2022.
Samtidigt väcks farhågor om branschens framtid – hur ska dessa enorma satsningar kunna bära sig ekonomiskt?
Ett av bolagen har dock inte det problemet – Apple. The Economist har gått igenom techjättens satsning på media och finner att det rör sig om andra saker än hos konkurrenter i streamingvärlden som Netflix och Disney.
Med sin satsning på AppleTV+ har de tagit en stabil fjärdeplats i antalet betalda streaming-abonnemang för video globalt, borträknat Kina, enligt data från Omdia som The Economist tagit del av. Apple TV+ har också haft en rejäl hit i serien Ted Lasso, som tog hem näst flest (4) Emmy-priser efter Netflix The Crown.
Tvåa efter Spotify på ljud
På ljud är Apple Music en klar tvåa, efter svenska Spotify. Techjätten har också satsningar på spel, fitness och nyheter i olika abonnemangstjänster.
Men Apples satsningar på streaminginnehåll uppgår till 2 miljarder dollar för 2021 – jämfört med Amazons 9 miljarder och Netflix 14 miljarder, enligt Ampere Analytics. I en bransch som allt mer handlar om stora satsningar på innehåll – vad håller Apple på med, frågar sig The Economist?
“Apple spelar inte samma spel som många av sina andra konkurrenter”, svarar Julia Alexander på Parrot Analytics.
Där konkurrenter som Netflix har media som sitt enda affärsområde är Apple TV+ intäkter på 0,6 procent av företagets totala intäkter – småpengar i jämförelse.
Senaste nytt
Därför satsar Apple på streaming
Apples olika tjänster sätter dock “krokar” i kunderna, vilket gör att de spenderar mer tid med sina enheter och gör det lite mer obekvämt att lämna Apples ekosystem, säger den tidigare Spotify-chefen Nick Lightle till The Economist.
Allt som minskar churn bland iPhone-användare med bara lite grann kommer sannolikt att betala för sig själv, är tidningens slutsats. Dessutom är det bra marknadsföring att göra filmer med stora Hollywood-namn som Steven Spielberg och Tom Hanks – det stärker Apples bild som ett premiummärke.
“Det är inte många företag som kan tänka på en filmstudio som en PR-gren. Ett företag värt 3 biljoner dollar kan”, skriver The Economist.
Läs mer: Just how big in media does Apple want to be?
Läs även: Jättar satsar över 1 000 miljarder på nya filmer och tv-serier
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.