Efter Australiens beslut om atomubåtar hamnar moderniseringen av landets befintliga Collinsubåtar i nytt ljus, och Saab vill vara med.
Saab vill hjälpa Australien modernisera sina Collinsubåtar
Mest läst i kategorin
Australien ska modernisera sina ubåtar av Collinsklass, bland annat ska de få nya dieselmotorer och ett nytt framdrivningssystem. Collinsubåtarna har designats av svenska Kockums, som numer är ett affärsområde inom Saab.
Tidigare i höstas gick Australien med i Aukus, i en militärstrategisk allians med USA och Storbritannien. Tanken sedan 2016 har varit att Australien skulle köpa tolv nya dieselelektriska ubåtar av Attackklass från Frankrike, som ersättning för de sex befintliga Collinsubåtarna.
Planerar åtta atomubåtar
Nu får Australien, genom Aukus, i stället tillgång till brittisk och amerikansk teknik för atomubåtar, som bland annat ger mycket längre räckvidd. Man planerar minst åtta atomdrivna ubåtar, som man hoppas ha klara till 2030-talet. Den plötsliga vändningen kan vara ett sätt att möta Kinas växande närvaro i området.
Collinsubåtarna skulle gå i pension vid en ålder av 30 år, den första år 2026, men då Attackklassen kommer ta tid har en utredning gjorts där man kommit fram till att ubåtarna av Collinsklass kan få förlängd livstid genom att moderniseras med en ganska omfattande renovering kallad life of time extention, Lote.
Upprustning och livstidsförlängning
Normalt sett byggs svenska ubåtar för att hålla i 30 till 40 år och då ingår en modernisering efter 15 till 20 år. Man gör då även en livstidsförlängning genom att säkerställa att ubåten på ett säkert sätt kan användas i 6 till 10 år till.
“Som jag förstår det är Lote en kombination av dessa båda åtgärder, det vill säga en livstidsförlängning samtidigt som man tillför nya förmågor, säger Sverker Lindholm, strategichef på Saabs affärsområde Kockums, till Ny Teknik.
Hoppas bli del av upprustningsarbetet
Lote-uppgraderingen av Collinsubåtarna får en ny betydelse eftersom Attackklassen nu är skrotad och de atomdrivna ubåtarna kommer dröja. Saab hoppas på att få bli en del av upprustningsarbetet, som beräknas kosta cirka 38 miljarder kronor. Dock har ingen formell förfrågan riktats till bolaget.
“Vi har förmågan att bistå och vi vill gärna göra det. Sen följer vi vad som kommuniceras. Det händer ju mycket i Australien nu. Så fort läget blir lite mer klart kan vi vara tydligare. Men det är upp till Australiens myndigheter och ASC vad de vill ha hjälp med, säger Sverker Lindholm till Ny Teknik.
Australia Submarine Corporation, ASC, är det numer statliga bolaget som byggde Collinsubåtarna.
Läs mer: Frankrike skickar räkning om ubåtsavtal: “Brutalitet”
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.