Dagens PS

Saab redo för framtidens stridsflyg 

Saab stridsflyg
Den stora frågan är: Vad kommer efter Jas 39 Gripen? (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 25 aug. 2024Publicerad: 25 aug. 2024

Saab är som bekant ett ledande försvarsföretag. Nu vill man utveckla Sveriges nästa stridsflyg – man behöver bara övertyga politikerna först. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Det har aldrig varit ett bättre läge”, säger Peter Nilsson till Dagens Nyheter

Han är chef för Advanced programs och menar att bolaget just precis nu har både kunskapen och resurserna som krävs för att utveckla nästa generations stridsflyg. 

Försvarsteknik på toppnivå

Efter framgången med Gripen E har Saab nu ögonen på framtida teknologier som AI, nanomaterial och stealth-funktioner. 

“Saab är i en stark position. Vi har nyligen utvecklat Gripen E och GlobalEye och har den avancerade teknik och expertis som krävs för att gå vidare med konceptet för framtidens stridsflyg”, sa Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, i ett pressmeddelande tidigare i år. 

Konceptskisserna som nu har tagits fram visar både bemannade och obemannade flygplan, vissa utan både nosvingar och stjärtfena, vilket skulle göra framtida stridsflyg både svårupptäckta och extremt effektiva.

ANNONS

Senaste nytt

Hot om utländska köp – ”en icke-fråga”

Det finns dock ett gäng skeptiker som menar att det skulle bli för dyrt för Sverige att ensam utveckla ett nytt stridsflyg. Nilsson avfärdar detta och påminner om debatten inför utvecklingen av Jas Gripen på 1980-talet.

Då lyckades Sverige, och han är övertygad om att man kan göra det igen.

ANNONS

“Antingen skickar vi ut pengarna ur landet eller så investerar vi dem här hemma för att bibehålla en nationell rådighet, teknikkunnande, arbetstillfällen och så vidare. För mig är det en icke-fråga”, säger han till DN.

“Tåget går från perrongen”

Om Sveriges riksdag väljer att köpa stridsflyg från utlandet kan det få stora konsekvenser för Saab. 

Nilsson varnar för att en sådan utveckling skulle leda till en ”hel omstrukturering” av företaget i Linköping, där omkring 6 000 ingenjörer idag arbetar.

Samtidigt menar Saab att om Sverige satsar på ett inhemskt stridsflyg, med internationella partners, skulle landet kunna behålla sin tekniska spetskompetens och skapa en hållbar försvarsindustri för framtiden.

Beslutet om ett nytt stridsflygssystem väntas inte förrän runt 2030, men Saab är tydliga med att det är mer brådis än så om Sverige vill behålla kontrollen över sin egen försvarskapacitet.

“Tåget går från perrongen inom ett par år. Någonstans runt 2026 måste de börja med den riktiga utvecklingen. Personligen tror jag att har vi ett par år på oss att ta ställning till det här”, sa Saabs vd Micael Johansson till Aftonbladet tidigare i sommar, och tillade: 

“Vi har inte fram till 2030 på oss, det har vi absolut inte”.

Läs också:

ANNONS

Afv: Sydafrikas JAS 39 Gripen-plan kan inte längre flyga. Dagens PS

Saab landar FMV-order på halv miljard. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]