Svenskarna surfar på nätet mer än någonsin, de allra flesta varje dag. Hela 94 procent av Sveriges befolkning använder internet i sin vardag, och användandet av e-legitimation har ökat dramatiskt.
Så surfar svenskarna – nästan alla använder sociala medier
Mest läst i kategorin
Svenskarnas internetvanor är ämnet i Internetstiftelsens nya rapport. I årets redovisning konstaterar man att den “chockdigitalisering” pandemin tvingade fram står sig också under 2022.
Enligt rapporten handlar ungefär en tredjedel av svenskarna för det mesta sådant som kläder, julklappar och presenter via internet. En annan sak som ökat ordentligt är användningen av e-legitimation. Andelen svenskar som använder mobilt bank-id varje dag kökar från 47 procent till 71 procent enligt rapporten.
Teknik och nätbrott utmanar
Det folk inte vill ha är krångel med teknik, och rädslan för nätbrott är också en utmaning för svenskarna. Internetstiftelsen uppger att en tredjedel av svenskarna tänker på de digitala spår de lämnar, och hela 80 procent försöker skydda sin personliga integritet.
Sociala medier är stort i Sverige, nästan alla använder sociala medier. Däremot är det bara hälften av svenskarna som lägger upp eget material enligt rapporten.
Mer än 40 procent använder sina sociala medier för att följa varumärken och företag.
Senaste nytt
Spotify dominerar
Strömning är också stort, och när det gäller videotjänster är det SVT Play och Netflix som svenskarna använder mest. Spotify är överlägset störst både när det gäller musik och poddar, och näst störst på ljudböcker.
Även om svenskarnas handel med krypto är dubbelt så stor som för ett år sedan är det bara runt 6 procent av svenskarna som deltar i kryptohandel, de allra flesta av dem är män.
Surfar mest på Youtube
Populäraste plattformarna 2022:
1. Youtube
2. Facebook
3. Instagram
4. Snapchat
5. TikTok
När det gäller daglig användning hamnar Facebook på första plats bland plattformarna. Instagram är tvåa, och på tredje plats kommer Youtube. Snapchat och TikTok behåller sin fjärde- och femteplats.
Läs även: Spotify-grundaren: “Det är otroligt sällsynt”
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.