Nästa vecka rullar Google ut en av de största förändringarna i annonsindustrins historia. Företagen känner sig dock inte redo än.
Så slår Googles ändringar mot annonsmarknaden
Mest läst i kategorin
Cookies, eller kakor, är små textfiler som webbläsaren skapar när du besöker en sajt. Kakorna loggar din aktivitet på olika sajter och hjälper marknadsförare att rikta in sig med annonser.
Informationen från cookies har drivit den digitala annonsmarknaden i decennier, men från och med nästa vecka börjar techjätten Google att begränsa tekniken för 1 procent av Chrome-användarna.
Målet är att samtliga användare av webbläsaren ska slippa cookies för gott mot slutet på året, rapporterar Wall Street Journal.
Mest populära webbläsaren
Nu för världens marknadsförare, adtech-företag och webbpublicister en kamp mot klockan för att säkerställa att deras verksamheter klarar övergången.
Begränsningar för hur mycket cookies får spåra din webbaktivitet är dock inget nytt – det har både Mozilla och Apple redan infört i sina respektive webbläsare Firefox och Safari.
Chrome råkar dock vara världens mest populära webbläsare. Naturligt nog kommer förändringarna där att kännas allra djupast hos de företag vars verksamheter är beroende av tekniken.
Lång och utdragen process
“Annonsindustrin är inte ens i närheten av att vara redo”, säger Anthony Katsur, vd för ett adtech-bolag.
Han tycker att Google borde ge annonsörer mer tid på sig att hitta nya lösningar innan cookies helt elimineras från Chrome.
Saken är att planerna på att skrota tekniken varit kända sedan 2020. Processen har också försenats flera gånger efter kritik från bland annat just annonsindustrin.
Google hävdar i sin tur att techjättens nya verktyg som ska ersätta cookies både kommer kunna hjälpa annonsörer och respektera användarnas integritet på nätet.
Läs mer: Därför vill Google att du surfar med Chrome i din Iphone Dagens PS
Förstärker sin position
Kritiker menar att Google genom att eliminera cookies på sin webbläsare kommer att stärka sin dominans, eftersom marknadsförare väntas söka sig till bolagets egen sökannonsering.
Techjätten slår dock i från sig av kritiken.
“Vi tror på annonsindustrins förmåga att kunna navigera i övergången”, säger vice vd Anthony Chavez.
Google köper sig fri i miljardavtal
Googles moderbolag Alphabet köper loss sig från anklagelser om försök att skapa ett olagligt monopol. Här är uppgörelsen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.