Dagens PS

Så slår Googles ändringar mot annonsmarknaden

Googles
Snart är cookies ett minne blott hos Googles webbläsare Chrome. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 05 jan. 2024Publicerad: 05 jan. 2024

Nästa vecka rullar Google ut en av de största förändringarna i annonsindustrins historia. Företagen känner sig dock inte redo än.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cookies, eller kakor, är små textfiler som webbläsaren skapar när du besöker en sajt. Kakorna loggar din aktivitet på olika sajter och hjälper marknadsförare att rikta in sig med annonser.

Informationen från cookies har drivit den digitala annonsmarknaden i decennier, men från och med nästa vecka börjar techjätten Google att begränsa tekniken för 1 procent av Chrome-användarna.

Målet är att samtliga användare av webbläsaren ska slippa cookies för gott mot slutet på året, rapporterar Wall Street Journal.

Mest populära webbläsaren

Nu för världens marknadsförare, adtech-företag och webbpublicister en kamp mot klockan för att säkerställa att deras verksamheter klarar övergången.

Begränsningar för hur mycket cookies får spåra din webbaktivitet är dock inget nytt – det har både Mozilla och Apple redan infört i sina respektive webbläsare Firefox och Safari.

Chrome råkar dock vara världens mest populära webbläsare. Naturligt nog kommer förändringarna där att kännas allra djupast hos de företag vars verksamheter är beroende av tekniken.

Läs mer: Speljätte vinner rättegång mot Google Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Lång och utdragen process

ANNONS

“Annonsindustrin är inte ens i närheten av att vara redo”, säger Anthony Katsur, vd för ett adtech-bolag.

Han tycker att Google borde ge annonsörer mer tid på sig att hitta nya lösningar innan cookies helt elimineras från Chrome.

Saken är att planerna på att skrota tekniken varit kända sedan 2020. Processen har också försenats flera gånger efter kritik från bland annat just annonsindustrin.

Google hävdar i sin tur att techjättens nya verktyg som ska ersätta cookies både kommer kunna hjälpa annonsörer och respektera användarnas integritet på nätet.

Läs mer: Därför vill Google att du surfar med Chrome i din Iphone Dagens PS

Förstärker sin position

Kritiker menar att Google genom att eliminera cookies på sin webbläsare kommer att stärka sin dominans, eftersom marknadsförare väntas söka sig till bolagets egen sökannonsering.

Techjätten slår dock i från sig av kritiken.

“Vi tror på annonsindustrins förmåga att kunna navigera i övergången”, säger vice vd Anthony Chavez.

ANNONS

Google köper sig fri i miljardavtal

Googles moderbolag Alphabet köper loss sig från anklagelser om försök att skapa ett olagligt monopol. Här är uppgörelsen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]