För stor och för dyr. Nu tas Airbus A380 ur bruk, plan för plan. Men hur återvinner man världens största passagerarplan?
Så slaktas världens största flygplan
Mest läst i kategorin
Det är en sak att panta burkar och att se till att slänga ofärgade respektive färgade glasflaskor i rätt låda.
Det finns krångligare saker att återvinna. En Airbus A380, till exempel, världens största passagerarflygplan.
Flygplanstypen blev för stor och för dyr att ha i drift, och flygbolag vill hellre använda bränslesnåla jetplan. Det blev bara 251 stycken plan av modellen A380, som tillverkades mellan 2005 och 2021. Nu skrotas eller återvinns flygplanen, ett efter ett, skriver CNN.
“A380 är ett av de yngsta flygplanen som återvinns”, säger Geoff Van Klaveren, en flyganalytiker på rådgivningsföretaget IBA. “Normalt kan ett kommersiellt flygplan förväntas vara i drift i 25 år innan det skrotas.”
“Begränsad marknad”
Och naturligtvis kan inte vem som helst återvinna världens största passagerarplan. Endast en handfull företag klarar uppgiften och det mest erfarna är Tarmac Aerosave, som återvunnit över 300 flygplan sedan 2007.
Företaget, delvis ägt av Airbus och verksamt på tre platser i Frankrike och Spanien, har redan återvunnit sex A380 och jobbar nu med det sjunde.
“Det är svårare att skrota en A380 i den meningen att det finns en begränsad marknad för delarna”, säger Van Kleveren.
Fixar reservdelar
Hur gör man då rent praktiskt när man ska återvinna världens största flygplanstyp?
“Återvinningen börjar med att man återanvänder och förlänger livslängden för de olika komponenterna i flygplanet”, säger Lionel Roques försäljningsdirektör på Tarmac Aerosave.
“Så det första steget är att ta ut några bitar som kommer att fortsätta flyga på ett annat flygplan”.
Det handlar om motorer, landningsställ och delar av flygelektroniken – dessa kontrolleras och säljs med full spårbarhet. När det gäller A380-delar blir de oftast reservkomponenter till den befintliga A380-flottan.
“Ibland kan vi ge dem till skolor eller träningsanläggningar så att nya mekaniker eller studenter som kommer in i branschen kan träna på riktiga delar”, säger Roques.
120 ton aluminium
Efter denna process, som tar några veckor, går man vidare till avfallshantering.
“Det är här vi separerar alla olika material, oavsett om det är aluminium, titan eller koppar, och ser till att vi ger dem till rätt återvinningskanaler som kommer att återanvända dem i något nytt i morgon”, säger Roques.
Det här tar tid och det beror på den enorma storleken på A380, som enbart i aluminium bär på 120 ton.
Lockar entusiaster
Det finns också en annan metod som används – upcycling.
“Det innebär att man tar ut delar som är ikoniska eller intressanta att använda som dekorativa element”, säger Lionel Roques.
I slutet av förra året auktionerade Airbus ut hundratals delar från en före detta Emirates A380.
Auktionen gav flygentusiaster en chans att köpa delar av flygplanet, från mindre föremål som säkerhetsbälten, utgångsskyltar och lampor, till större föremål som hela stolsrader, dryckesvagnar och motordelar.
Hetaste objektet
Det mest eftertraktade objektet på auktionen var en komplett bar från business class som såldes för över 50 000 dollar, cirka 500 000 kronor.
Ska man tro Lionel Roques kommer vi aldrig att få se ett flygplan som A380 igen.
“Det är ett oöverträffat och unikt flygplan, och dess livslängd kommer att förlängas så mycket som möjligt”, säger han.
Läs även: Tesla ska göra elmotorer till flygplan och båtar
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.