Dagens PS

Så ska Spotify ta betalt för poddar

Spotify
Svenska Spotify satsar på en miljard användare och i blickfånget är Afrika. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 27 apr. 2021Publicerad: 27 apr. 2021

Spotify ska börja ta betalt för poddar, men ta sin del först 2023. I början får kreatörerna hela kakan i prenumerationstjänsten som nu lanserats i USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Finansieringsmodellen för podcasts är under stor förändring. Nyligen har Apple och Acast lanserat premiummodeller och gett möjligheter för kreatörer att ta betalt för sitt innehåll.

Lanseras med 12 kreatörer

Nu ansluter sig svenska musikjätten Spotify till sällskapet. De lanserade under tisdagen sin prenumerationstjänst för podcasts i USA, tillsammans med 12 utvalda kreatörer,  skriver CNBC.

Till att börja med tänker Spotify dock inte ta någon del av kakan. 100 procent av intäkterna ska gå till kreatörerna, för att locka fler till kreatörsplattformen Anchor, där poddarna själva kan markera sitt innehåll med “endast för prenumeranter”. Från och med 2023 ska de ta 5 procent av intäkterna.

Premium för musik påverkar inte

Att ha ett premiumkonto på Spotify för musik skiljer sig från podcasttjänsten. CNBC jämför Spotifys satsning med Apples nya modell, där de tar 30 procent av intäkterna första året och sedan sänker till 15 procent.

Även Di Digital rapporterar om Spotifys nya affärsmodell för podcasts, och konstaterar att “Poddindustrin går igenom ett paradigmskifte – från annonsfinansierat och gratis för lyssnaren till premium och betalmodell”.

“Behålla kontroll över kundrelationen”

”Detta ger skapare med prenumeranter möjligheten att leverera sitt innehåll till sin befintliga betalande publik genom Spotify, och behålla direkt kontroll över kundrelationen”, skriver Spotify i sin kommunikation.

ANNONS

I Sverige är Spotify klart störst bland poddar med 48 procent av lyssnandet. Sveriges Radios app är tvåa, och trea är den tidigare giganten Apple. I USA är kampen jämnare, där har Spotify 25 procent och Apple 20 procent.

”Just valfriheten, att som poddare själv bestämma hur man vill skapa intjäning och bygga sin lyssnarbas, är otroligt viktig”, säger Spotifys nordiska innehållschef Johan Seidefors till Di Digital.

Han säger också att tjänsten är ett test för framtiden, och att fler tjänster kan tillkomma.

”Vi vill utforska och se om det finns andra sätt att bygga ut ljudupplevelsen på Spotify. Så när vi nu testar en teknik för att öppna upp för andra ljudtjänster att göra sitt innehåll tillgängligt för sina lyssnare på Spotify tror jag att det kan föra med sig många nya spännande samarbeten.”

Läs mer: Spotify tagen i örat av myndighet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]