Den svenska musikstreamingtjänsten Spotify har fokus på att vinna ett jättekontinent och en tillväxtguru ska leda satsningen.
Så ska Spotify få en miljard användare
Mest läst i kategorin
Afrika står i hög grad i centrum för Spotifys högt uppsatta ambition – att få en miljard lyssnare till 2030.
Det här skriver Svenska Dagbladet och konstaterar att det är ett “kaxigt” mål med tanke på att antalet användare i senaste kvartalet inte ens var hälften: 456 miljoner.
Men Gustav Gyllenhammar, chef för tillväxt, marknader och prenumerationer och som tidigare haft framgång i Latinamerika, är hoppfull.
Tror på sprakande tillväxt i Afrika
När han började arbeta med Spotifys tillväxt 2013 hade bolaget cirka 25 miljoner användare, framgår det.
“Andelen av tillväxten som kommer från tillväxtmarknader är väldigt hög, långt över 50 procent. Det kommer fortsätta, om inte bli ännu högre. Och nu är de största tillväxtmarknaderna Sydostasien, Indien, Mellanöstern och Afrika”, säger han till tidningen.
Han tillägger att tillväxtpotentialen, särskilt i Afrika, är “enorm”.
I Sydafrika har företaget redan kontor men mer personal krävs för att nå succé i Afrika, som brottas med ett haltande mobilnät på många håll, skriver SvD.
Spotify fortsätter satsa och gasa
Där till är fattigdomen utbredd på flera av tillväxtmarknaderna, även om de rika är välbeställda.
Spotify har samtidigt fått känna av den vikande konjunkturen och dragit ner på resor och annat.
Dock ruckar inte bolaget på sina tillväxtambitioner.
“Vi är inte oroade över den externa situationen utan fortsätter satsa och gasa på tillväxtmarknaderna”, deklarerar Gustav Gyllenhammar i SvD.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.