Dagens PS

Så ska Spotify få en miljard användare

Spotify
Svenska Spotify satsar på en miljard användare och i blickfånget är Afrika. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 12 dec. 2022Publicerad: 12 dec. 2022

Den svenska musikstreamingtjänsten Spotify har fokus på att vinna ett jättekontinent och en tillväxtguru ska leda satsningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Afrika står i hög grad i centrum för Spotifys högt uppsatta ambition – att få en miljard lyssnare till 2030.

Det här skriver Svenska Dagbladet och konstaterar att det är ett “kaxigt” mål med tanke på att antalet användare i senaste kvartalet inte ens var hälften: 456 miljoner.

Men Gustav Gyllenhammar, chef för tillväxt, marknader och prenumerationer och som tidigare haft framgång i Latinamerika, är hoppfull.

Tror på sprakande tillväxt i Afrika

När han började arbeta med Spotifys tillväxt 2013 hade bolaget cirka 25 miljoner användare, framgår det.

“Andelen av tillväxten som kommer från tillväxtmarknader är väldigt hög, långt över 50 procent. Det kommer fortsätta, om inte bli ännu högre. Och nu är de största tillväxtmarknaderna Sydostasien, Indien, Mellanöstern och Afrika”, säger han till tidningen.

Han tillägger att tillväxtpotentialen, särskilt i Afrika, är “enorm”.

I Sydafrika har företaget redan kontor men mer personal krävs för att nå succé i Afrika, som brottas med ett haltande mobilnät på många håll, skriver SvD.

Spotify fortsätter satsa och gasa

ANNONS

Där till är fattigdomen utbredd på flera av tillväxtmarknaderna, även om de rika är välbeställda.

Spotify har samtidigt fått känna av den vikande konjunkturen och dragit ner på resor och annat.

Dock ruckar inte bolaget på sina tillväxtambitioner.

“Vi är inte oroade över den externa situationen utan fortsätter satsa och gasa på tillväxtmarknaderna”, deklarerar Gustav Gyllenhammar i SvD.

Läs även: Nya siffror: Så mycket betalar Spotify i lön

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]