Dagens PS

Så ska AI rädda yoghurten

AI
Smartare yoghurt? Kanske inte, men däremot kan AI ta forskningen till nästa nivå. (Foto: Unsplash)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 20 juni 2023Publicerad: 20 juni 2023

AI är överallt. Nu har den hajpade tekniken letat sig hela vägen till din frukosttallrik. Målet? Rädda yoghurtindustrin. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det låter knasigt. Men faktum är att AI kan vara precis vad som krävs för att rädda yoghurten.

Åtminstone om du frågar den franska yoghurttillverkaren Danone, som efter 104 år i branschen behöver ta yoghurten till nästa nivå.

Detta efter en nedåtgående spiral med fallande försäljning under sju av de senaste nio åren, där det ekonomiska läget och levnadskostnaderna gjort att konsumenterna övergivit Danone för billigare varumärken, uppger Bloomberg. 

Så vad kan AI rimligen ha att göra med framtidens yoghurt?

AI

Danones nya anläggning och konstgjorda magar har kostat 100 miljoner dollar att ta fram. (Foto: TT)

Konstgjorda magar

Svaret är faktiskt en hel del, sedan Danone nu gör en storsatsning som ska ta deras produkter in i 2000-talet. En teknikdriven matrevolution som manövreras med hjälp av maskiner och konstgjorda magar värda 100 miljoner dollar..

Det sker rent praktiskt från en sprillans ny Danone-anläggning i Paris, där forskare applicerar yoghurt i klotformade kärl och plaströr som ska efterlikna den mänskliga tarmen, för att sedan följa bakterierna under matmatsmältningsprocessen och undersöka potentiella hälsofördelar med hjälp av AI.

Främst genom att besvara vilka vänliga bakterier som fungerar bäst och varför.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Vetenskaplig fördel

En vetenskaplig fördel som väntas locka tillbaka konsumenterna, och ge Danone ett försprång mot konkurrenter som Nestle SA, i en tid då intäkterna sviktar, vilket inte nog kan understrykas från ledningens sida.

“Danones långsiktiga affärsstrategi handlar mycket om att vända mejeriprodukter. Allt om att ta med rätt jäsningar, rätt hälsofördelar och få det att glänsa för konsumenten är avgörande”, säger Juergen Esser, vice vd på Danone.

Nu återstår det att se om bolagets miljonsatsning kommer att betala sig, och yoghurten bli smartare.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, AI och Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Relaterade artiklar:

AI tar över kändisarna – ”en skrämmande ny värld”

AI ökar börsvinsten rejält för jättarna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS