Dagens PS

Så påverkar dina sociala medier dina åsikter

Algoritmer på sociala medier som Tik Tok och X påverkar dig genom att styra vad du ser
Algoritmer på sociala medier som Tik Tok och X påverkar dig genom att styra vad du ser. (Foton: Undplash)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 27 nov. 2023Publicerad: 27 nov. 2023

På sociala medier som Tik Tok och X publiceras massor av innehåll om konflikten mellan Israel och Hamas, de mest populära inläggen är sådana som tar ställning för den ena eller andra sidan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dina sociala medier har utformats för dig och kan eventuellt påverka hur du ser på världshändelser som konflikten i Gaza, det skriver BBC.

Algoritmer väljer åt dig

När du öppnar Tik Tok kan du få upp två filmer, en propalestinsk och en proisraelisk. Sedan avgör plattformens algoritm vad du vill se genom att rekommendera innehåll baserat på vilken av filmerna du tittar klart på.

Andra sociala mediers plattformar fungerar på ett liknande sätt vilket gör att användare drivs mot ett partiskt innehåll som förankrar fördomar och åsikter.

Eftersom konversationer på sociala medier kan forma den allmänna opinionen och normalisera hatisk retorik som sprids online är det här viktigt.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Unga väljer sida

Filmer som är proisraeliska eller propalestinska är de som drar mest på Tik Tok. Bland generation z, de födda mellan 1997 och 2021, verkar propalestinskt innehåll vara mer populärt.

På Tik Tok har filmer med hashtaggen “istandwithpalestine” fått 870 miljoner visningar och filmer med hashtaggen “istandwithisrael” 240 miljoner.

Det ser ut ungefär så även på andra videobaserade webbplatser som unga använder.

ANNONS

Säger sig vidta åtgärder

Många av de propalestinska filmerna har publicerats efter att den terroriststämplade gruppen Hamas attackerade Israel, men en del publicerades innan.

BBC skriver att Tik Tok nyligen sagt i ett blogginlägg att deras algoritm inte väljer sida och att de vidtagit rigorösa åtgärder för att förhindra manipulation.

Enligt Tik Tok förbjuder deras guidelines innehåll som är islamofobiskt, antisemitiskt och sådant och sådant säger de sig vidta åtgärder mot.

Tik Tok har sagt till BBC att de, mellan den 7 oktober och den 17 november, har tagit bort över 1,1 miljoner filmer om konflikten i Gaza.

Det ska har gjorts på grund av att de bryter mot plattformens regler, däribland innehåll som främjar Hamas, terrorism, desinformation och hatretorik.

Föder extrema åsikter

Filmer från Gaza eller från propalestinska personer som kommenterar konflikten från sina sovrum får mest positiva reaktioner från unga användare.

Innehåll från israeliska soldater verkar samtidigt mer kurerat och polerat och försöker följa virala trender på Tik Tok.

ANNONS

När användare publicerar allt mer innehåll som bekräftar ett visst narrativ blir det lättare att begripa hur mer extrema åsikter kan få genomslag, skriver BBC.

Andra preferenser på X

På X ser det annorlunda ut, plattformen har anklagats för att sprida våldsamt, hatiskt och vilseledande innehåll.

Traditionellt sett har X varit en plattform som är populär bland journalister och politiker och bland den gruppen verkar proisraeliskt innehåll få stor räckvidd.

Enligt uppgifter från X har kurerat innehåll om den gisslan som Hamas tagit fått ett enormt antal visningar.

Staten Israels officiella konto hade fått över 40 miljoner visningar mellan den 16 och 21 november, proisraeliskt innehåll har fått mycket färre visningar.

BBC har hittat bevis för att officiella konton på X har spridit desinformation, både från den israeliska statens konto och från konton som stöder Hamas, som inte har några officiella konton med många följare.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Undvik bedragare på sociala medier – 7 handfasta råd Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]