En digital värld är en självklarhet för alla barn i dag. Men i barnböckerna lär vi mest ut att teknik är farligt, enligt en ny avhandling.
Så lär vi barn att teknik är farligt
Mest läst i kategorin
”Härligt, härligt men farligt, farligt”. Björn Skifs och Bengt Palmers hit från 1977.
Hade den kommit nu hade den kunnat handla om ny teknik och barnlitteratur. I vart fall enligt forskaren Jakob Olsson vid Karlstads universitet.
Enligt Olsson är det nämligen så att ny teknik ofta framställs som något hotfullt och ofta farligt i moderna barnböcker.
”Tekniken blir en allt större del av vardagen, även i litteraturen. Men samtidigt finns det ofta en oro eller ett dolt hot i tekniken”, säger Jakob Olsson.
Han disputerade den 11 oktober i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet.
Det gjorde Olsson med avhandlingen ”Sladdbarn, vuxennätverk och digitala spänningar – Digitalisering och mediestrid i barn- och ungdomslitteraturen i Sverige 2000-2019”.
Ny teknik ”farligt”
Jakob Olsson har undersökt 249 titlar, utgivna dessa år, och kan visa på hur tekniken blir alltmer självklar i litteraturen, men även att vuxenvärlden ofta vill måla upp ny teknik som farlig.
”Det är påtagligt att det finns en negativ bild av tekniken. De problematiserande berättelserna väger helt klart över, och ofta går det mot ganska extrema historier”, berättar Jakob.
Om barn- och ungdomsböcker behandlar sociala medier handlar det ofta om framför allt unga tjejer som blir utsatta för hemskheter. Om tv-spel finns med så kan det handla om att någon spelar för mycket och vill ta sig ur det.
Framställs som hotfullt
Det finns en spänning i gestaltningarna, där möjligheter och risker hela tiden ställs mot varandra, konstaterar Olsson.
”Samtidigt som unga människor behöver omfamna det digitala för att bli väl fungerande, digitala medborgare är det viktigt att de håller tekniken på armlängds avstånd för att undvika dess potentiellt negativa effekter. En stor del av de ungas liv framställs alltså i litteraturen ofta som något hotfullt”.
”Barn- och ungdomslitteratur är ju vuxna författares bild av ungdomars verklighet. På något sätt är det ju vad vi vuxna vill förmedla till de unga, snarare än ungdomars egen verklighetsbild. Och då blir det ju intressant att böckerna tenderar att varna för teknik snarare än att se möjligheterna”, avslutar Jakob Olsson.
Läs mer:
Joakim von Anka ska lära oss ekonomi. Dagens PS
Allt fler vill bli författare – men få vill läsa. Dagens PS
AI ska hitta stereotyper i barnlitteratur. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.