Ryssland har enligt källor till Reuters börjat demontera flygplan för att plocka reservdelar till andra plan och hålla flyget i gång.
Ryska flygplan slaktas för att rädda flygbranschen
Mest läst i kategorin
Sanktionerna för invasionen och kriget i Ukraina hindrar flygplanstillverkare i väst att underhålla och tillhandahålla reservdelar till flygplan i den ryska flygbranschen.
Det gör att flygbolagen i Ryssland, inklusive statskontrollerade Aeroflot, tvingas ställa av och ta reservdelar från flygplan som drivs med jetmotorer, så kallade jetliners, för att säkerställa att utlandsbyggda flygplan kan fortsätta flyga åtminstone fram till 2025, uppger Reuters med hänvisning till fyra branschkällor.
För närvarande uppges minst en rysktillverkad Sukhoi Superjet 100 och en Airbus A350 i Aeroflots flygplansflotta vara föremål för demontering av reservdelar.
Den Airbus A350 det rör sig om är enligt en anonym källa “nästan helt ny”.
Merparten av den ryska flygplansflottan består av passagerarplan från väst.
Varken det ryska transportministeriet eller Aeroflot vill kommentera uppgifterna men en branschexpert från väst menar att det bara är “en tidsfråga” innan ryska flygplan monteras ner helt och försvinner från jordens yta.
Eftersom nya jetplan kräver ständigt underhåll och är utrustad med ny teknik som måste uppdateras tampas Ryssland med stora utmaningar för att hålla i gång flygindustrin, heter det.
Oleg Panteleev, chef för Tankesmedjan Aviaport Aviation, säger till nyhetsbyrån att de ryska flygbolagens största problem är att hålla motorer och sofistikerad elektronisk utrustning i funktionsdugligt skick, och att få flygplanen reparerade vid behov.
Enligt artikeln tappade Aeroflot 22 procent av sin trafik under årets andra kvartal.
Läs även: Ryssland har “kidnappat” 485 flygplan
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.