FedEx och robottillverkaren Nuro har kommit överens om ett långvarigt samarbete och meddelar att autonoma robotar ska börja hantera FedEx leveranser.
Robotar tar över FedEx leveranser
Mest läst i kategorin
“Det här är ett strategiskt partnerskap med betydande åtaganden från båda sidor på en ambitiös skala”, skriver Nuro på sin hemsida. “Vi har redan börjat testa med FedEx i Houston för att lära oss om deras verksamhet och få feedback. Med tiden kommer vi att testa och distribuera robotarna tillsammans och växa till en skala som kommer förändra människors liv.”
Varken FedEx eller Nuro har delat med sig av projektets finansiella detaljer eller meddelat hur många robotar det handlar om.
Hälften så stor som en bil
Nuro grundades av två tidigare Google-anställda som arbetat med att utveckla självkörande fordon. Idag är Nuro en av världens mest finansierade robottillverkare, med investeringar från Toyotas Woven Capital, Softbank och Greylock Management.
Till skillnad från konkurrerande företag satsar Nuro på leveranser och logistik snarare än självkörande taxibilar. Roboten i fråga är elektrisk och designad endast för att ta hand om paket, matvaror och andra beställningar från bland annat Walmart och CVS. Den är hälften så stor som en vanlig bil, men inte lika snabb.
Ska underlätta för e-handeln
Faktum är att Nuros robot – utan ratt, broms och pedaler – var den första i USA att bli godkänd att verka på allmänna gator. Fordonet har en inbyggd funktion för att kunna skanna av 360 grader.
FedEx har sagt att det är e-handelns snabba tillväxt som fått företaget att undersöka autonoma lösningar för sina leveranser. Redan 2019 meddelade FedEx att man börjat testa en leveransrobot tillsammans med Segways grundare Dean Kamen.
Stolta över samarbetet
FedEx Rebecca Yeung understryker vikten av innovation och att det är en viktig del av företagets affärsstrategi. “Vi är stolta över att få samarbeta med en branschledare som Nuro i vårt fortsatta utforskande kring användningen av autonoma tekniker inom verksamheten”, säger hon.
Läs hela artikeln på Forbes.