Sen pandemins mörkaste dagar har världen drabbats av mycket svåra problem med de globala leveranskedjorna. Nu vänder sig aktörerna som är beroende av sagda leveranskedjor till robotar och automatisering för att lösa problemet.
Robotar ska laga de trasiga leveranskedjorna
Mest läst i kategorin
Nu satsar de stora e-handelsföretagen på automatisering för att försöka kringgå människans begränsningar. Personerna bakom företagen som står för allsköns leveranser av produkter samlades i förra veckan i Philadelphia för att försöka lära sig läxorna av de kaotiska globala leveranskedjorna.
De flesta lösningarna som föreslogs har en sak gemensamt, nämligen att låta robotar och andra former av automatisering ta över där det är möjligt.
Lovsång till automatisering
Robottillverkarna demonstrerade sina senaste modeller och visade prov på hur lösningarna kan bidra till ökad effektivitet och stöd till arbetarna i transport och logistik. Förarlösa lastbilar och drönare stod marknadsförde en era där automatiserade maskiner fyller en central funktion i att förflytta varor till kunderna.
Företagen visade hur deras teknik kan spara pengar och optimera effektiviteten. Robotarna tar över arbeten som är hårda och som det är svårt att motivera folk till att utföra. Jobb som allt färre vill ha.
Stora utmaningar med trasiga leveranskedjor
Pandemin satte stor press på världens nu trasiga leveranskedjor och bidrog till ökade konflikter mellan företag och deras anställda världen över. De ökade energi-, mat- och varupriserna – som också förvärrats av den pågående krisen för leveranskedjorna – leder också till ökade krav på höjda löner vilket ytterligare förvärrar utmaningarna.
Arbetsgivarna håller i sin tur hårt i löneutvecklingen mot bakgrund av de ökade kostnaderna för komponenter, råvaror och transporter – en situation som resulterat och lär fortsätta resultera i strejker i stora delar av världen.
Men det finns långt många fler utmaningar för de viktiga leveranskedjorna. Utöver den tilltagande konflikten så väljer allt fler bort de hårda arbetena som finns inom transport och logistik och många av världens hamnar är kraftigt överbelastade.
Men det finns experter som menar att det finns gott om lastbilschaufförer i världen, de vill bara inte ha de dåliga jobben.
Guldtid för automatisering
Samtidigt som bolagen behöver få in mer personal för att möta sina utmaningar så öppnar ny teknik för andra långsiktiga lösningar. Allt fler stora bolag inom logistik och transport fokuserar allt mer på att sätta in robotar och annan automatisering för att få fart på leveranserna.
Utöver möjligheten att effektivisera de trasiga leveranskedjorna och komplettera mänsklig arbetskraft så för robotar, självkörande fordon och drönare med sig många andra fördelar. Till skillnad från en arbetsstyrka så är det enkelt att skala upp eller skära ner på robotarna vilket minskar behovet av att ständigt ta in och utbilda ny personal.
Många arbetare oroar sig över robotarnas intåg i verksamheterna. Men i praktiken handlar det främst om att ta över de mest mödosamma och otacksamma arbetsuppgifterna och för arbetarna som blir kvar på företagen kan automatiseringen vara en välkommen avlastning, särskilt jämfört med att försöka driva verksamheten med en hårt slimmad arbetsstyrka.
Men för företagen finns det en avgörande fördel. Robotar kräver inga löneförhöjningar.
Läs mer: The Supply Chain Broke. Robots Are Supposed to Help Fix It.
Läs även: Airpods Pro och Apple Watch Ultra – se bilderna
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.