Dagens PS

Redbeet Interactives vinst: Drygt 21 miljoner – per anställd

Redbeet vinst
André Bengtsson, Ellen Mellåker och Semih Parlayan, grundare av Redbeet Interactive. (Foto: Press)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 01 okt. 2021Publicerad: 01 aug. 2021

Spelutvecklaren Redbeet Interactive levererar en närmast osannolik vinstmarginal på 95 procent – med en vinst på drygt 21 miljoner kronor per anställd, totalt 149,5 miljoner. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Grundarna André Bengtsson, Ellen Mellåker och Semih Parlayan började bygga datorspelet “Raft” som ett skolprojekt under studietiden på Gotland. Projektet blev till bolaget Redbeet Interactive, som de startade i Skövde 2017.

Redan året efter starten gjorde man en vinst på 82,5 miljoner, och 2019 var vinsten på 65 miljoner. För 2020 landar både omsättning och resultat på mer än det dubbla, skriver Dagens industri.

Omsättningen landar på 156,7 miljoner kronor och rörelseresultatet landar på 149,5 miljoner kronor – det ger en vinstmarginal på över 95 procent. Då företaget bara har sju anställda är vinsten mer än 21 miljoner kronor per anställd.

Grundarna äger 80 procent

Grundartrion äger 80 procent av aktierna i Redbeet, de övriga 20 procenten ägs av det Stockholmsbaserade spelbolaget Axolot Games. Enligt årsredovisningen ska 110 miljoner kronor delas ut till aktieägarna, skriver Di.

Årets framgång härleds till en ny strategi där företaget släppt större uppdateringar av spelet “Raft”, till skillnad från tidigare då de uppdaterade mer kontinuerligt i mindre steg. “Raft” är en överlevnadssimulator där spelaren ska utveckla och navigera en flotte ute på havet samtidigt som man kämpar mot hajar.

Fortfarande under utveckling

Spelet släpptes som så kallad “early access” via plattformen Steam i maj 2018, vilket är vanligt i spelbranschen för spel som är under utveckling vilket “Raft” fortfarande är

”Vi är såklart otroligt glada och tacksamma för att spelet fortfarande upptäcks av fler och fler spelare. Att detta år blev vårt starkaste hittills tror och hoppas vi beror på att vi är på rätt spår med utvecklingen. Nu fortsätter vi mot nästa uppdatering och vi ser fram emot att se vad våra spelare tycker om det vi har i produktion”, skriver vd André Bengtsson i en kommentar till Di.

ANNONS

Läs mer: Svenska vikingarnas storsuccé: Valheim

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]