Dagens PS

Rapport: Så hjärntvättar AI-assistenter dig att älska USA

Blir vi hjärntvättade av AI? Kommer vi alla bara att få USA på hjärnan? (Foto: Getty Images)
Blir vi hjärntvättade av AI? Kommer vi alla bara att få USA på hjärnan? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 apr. 2025Publicerad: 01 apr. 2025

En ny svensk studie visar att AI-assistenter som Gemini och GPT 4o har inbyggda preferenser för vissa varumärken och länder, vilket kan påverka användarnas uppfattning och beslutsfattande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en tid där AI-assistenter spelar en allt större roll i människors informationssökning har en studie från Svenska Stupid Human undersökt hur dessa verktyg påverkar våra preferenser.

Resultaten visar att AI-assistenter har tydliga preferenser för specifika varumärken, tjänster och länder, och att dessa preferenser systematiskt överförs till användarna.

Studien analyserade över 8 000 användarfrågor inom 20 olika sektorer och fann att AI-assistenterna i genomsnitt rekommenderade det högst rankade varumärket, regeringen eller organisationen i 65 procent av fallen för Gemini och 70 procent för GPT 4o.

Så förstör mobilen dina relationer

Smartphones har blivit en integrerad del av vår vardag, men de har också smugit sig in i våra relationer och skapat distans? En ny undersökning visar att

Systematiska preferenser

Studien visar att AI-assistenternas preferenser är både starka och systematiska.

“Vår analys visar att både Gemini och GPT 4o har tydliga preferenser inom ett brett spektrum av ämnen”, säger Katarina Mpofu, Lead AI Engineer & Research på Stupid Human.

Dessutom är preferenserna konsekventa, med en 90 procents sannolikhet att AI-assistenterna ger samma rekommendationer vid upprepade frågor. Detta tyder på att preferenserna är inbyggda i modellerna snarare än slumpmässiga.

ANNONS

Senaste nytt

Avvikelser från verkligheten

ANNONS

Ett av de mest uppseendeväckande resultaten är att AI-assistenternas rekommendationer ofta avviker från verkliga marknadsrankningar och officiell data.

“Ett exempel från studien visar hur Tesla, trots att företaget endast har 18 procent av den globala marknadsandelen, rekommenderades i över 90 procent av AI-svaren”, säger Jasmine Rienecker, Senior AI Engineer på Stupid Human.

“Samtidigt nämndes stora konkurrenter som kinesiska BYD och GAC Aion inte alls.”

Ett liknande mönster observerades inom högre utbildning, där Stanford University överrepresenterades trots att andra universitet har högre globala rankingar.

AI får indier att låta som amerikaner – försäljningen ökade direkt

Det amerikanska ljudföretaget Krisp lanserar nu en ny funktion som använder artificiell intelligens för att förändra användarens accent under samtal.

Amerikansk dominans

Studien visar också en tydlig geografisk bias mot USA. Även när icke-amerikanska aktörer var högre rankade i verkligheten, favoriserade AI-assistenterna amerikanska varumärken och tjänster. I de fall där rekommendationerna avvek från verkligheten var 75 procent (Gemini) och 62 procent (GPT 4o) av de felaktiga rekommendationerna amerikanska aktörer.

“Det är viktigt att beslutsfattare och företag omprövar hur de interagerar med AI-modeller, eftersom AI-driven favorisering riskerar att omforma hela branscher”, säger Oscar Danielsson, Strategy Director på Stupid Human.

Konsekvenser för marknaden

ANNONS

Resultaten har betydande konsekvenser för företag, organisationer och konsumenter. AI-assistenter når idag miljarder användare och påverkar därmed i hög grad deras informationssökning. Företag och regeringar som favoriseras av AI-modeller kan få en orättvis konkurrensfördel, medan andra riskerar att hamna i skymundan.

“Studien lyfter behovet av ökad transparens i AI-genererade rankningar”, säger Mpofu.

“Utan tydliga riktlinjer riskerar vi att skapa en ojämn spelplan där vissa aktörer gynnas orättvist.”

Studien understryker behovet av att diskutera hur AI-driven favorisering kan påverka konkurrens och marknadstransparens.

“Det är hög tid att beslutsfattare och företag tar AI-driven konkurrens på allvar”, säger Danielsson.

AI-jättarnas kamp: Vem skapar den ultimata supermodellen?

Teknikjättar tävlar om att skapa den mest avancerade artificiella intelligensen. Men vad kan dessa AI-modeller egentligen göra för oss? Artificiell

Läs också:

Skatteåterbäringen före påsk? Viktiga datum att hålla koll på. News 55

Trots lagändring: Då kan du pausa din tjänstepension – egentligen. E55

ANNONS

Europas rekordkvartal – boom eller bubbla? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]