Dagens PS

Ramboll ska säkra olycksdrabbade bron

södertälje bro
Broarna över Södertälje kanal. (Foto: Ramboll)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 16 apr. 2020Publicerad: 16 apr. 2020

Varje år sker mängder av olyckor på sträckan mellan Stockholm och Södertälje. Särskilt broarna över Södertälje kanal är utsatta. Teknikkonsultbolaget Ramboll projekterar nu arbetet med förbättring av vägarna, skriver de i ett pressmeddelande. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

E4 och E20 över och i anslutning till Södertälje kanal är idag en olycksdrabbad sträcka i behov av upprustning. På uppdrag av Trafikverket ska Ramboll öka kapaciteten på broarna och vägen mellan trafikplats Moraberg och Saltskog i syfte att förbättra framkomligheten och öka säkerheten.

–    Vi är stolta över att vi vann uppdraget på vår kompetens och erfarenhet. Med innovativa lösningar och fokus på samarbete och kommunikation ska vi genomföra det här projektet, säger Martin Ålenius, vice divisionschef på Ramboll.

Vägen mellan Stockholm och Södertälje är en av de mest trafikerade sträckorna i Sverige. Sträckan är i dag en flaskhals och bilköerna leder till olyckor. Broarna har också flera gånger skadats av påkörningar. Uppdraget beräknas pågå under åtta år och vara klart innan E4:s nya sträckning Förbifart Stockholm öppnar.

Under den tiden ska trafiken flyta på så smidigt som möjligt. Målet är också att invånarna ska få en bättre och mindre bullrig boendemiljö.

–    Vi har i andra projekt använt oss av digitala samråd med invånarna, vilket vi planerar att göra även här. Det är viktigt att invånarna kommer till tals och det tror vi ökar med digitala och överskådliga verktyg. Vi planerar även att använda oss av anonym digital trafikdata så att vi kan planera stora arbeten med så liten störning som möjligt, säger Martin Ålenius.

Broarna över Södertälje kanal invigdes 1965 och är så kallade lyftbroar som kan öppnas när större fartyg ska passera. Idag är endast två körfält i respektive riktning möjliga. Broarnas underbyggnad och maskineri bedöms kunna behållas och lyftdelen i stål bytas ut till en bredare. Trots en större storlek får inte tyngden öka.

–    Vi tittar på innovativa lösningar för att kunna konstruera en större men lättare bro. Det kan till exempel innebära nya typer av starkare och lättare material och nya metoder. Vi har en stor broexpertis inom Ramboll med lång erfarenhet av stora komplexa broar, bland annat den nya Guldbron vid Slussen, så jag har stort förtroende för lösningarna, säger Martin Ålenius.

I Rambolls uppdrag ingår upprättande av vägplan, förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad, byggplatsuppföljning och all tillståndshantering på sträckan mellan trafikplats Moraberg och trafikplats Saltskog och inkluderar förutom lösningar för broarna och breddning av vägen även anpassning av av- och påfarter vid Moraberg.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS