Dagens PS

Ikonen Marshall har blivit svenskt

Marshall
Det legendariska brittiska förstärkarföretaget Marshall är numera svensk-ägt. (Foto: Marshall)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 06 apr. 2023Publicerad: 06 apr. 2023

Det ikoniska förstärkarföretaget Marshall har blivit svenskt. Det familjeägda brittiska företaget såldes nyligen till den svenska bolaget Zound Industries.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är nationalistisk sorg i musikbrittanien. Ett av de mest ikoniska och mest legendariska Brittiska företagen, Marshall, har lämnat landet.

Ända sedan Jim Marshall, som då drev musikaffär i London, grundande bolaget 1962, har det funnits i familjen Marshalls ägo.

Jims produkter blev snabbt populär och han kallades “Father of loud” i branschen.  Men nu är eran över då svenska Zound Industries köpt bolaget och alla dess produkter och rättigheter.

Marshall

Zound Industry har sedan 2010 varit underleverantör av hörlurar till Marshall. (Foto: Marshall)

Zound Industries är dock inga nybörjare. De har sedan 2010 varit en underleverantör till Marshall och tillverkat bland annat deras hörlurar under licens, så som de också gör för bland annat Adidas.

Levt tillsammans med musiken

Marshall har alltid levt sitt liv tätt förknippat med musikens stora profiler. Många är de stora artister som alltid föredrog Marshalls produkter för spelningar och rep. Richie Blackmore från Deep Purple och Peter Townshend är bara några av de som valde Marshall.

Marshall

Eric Clapton är bara en av många världsartister som valt all göra karriär tillsammans med Marshall. (Foto: Gus Stewart/Redferns)

En av hemligheterna bakom märkets framgång var att Jim Marshall lyckades konstruera en förstärkare, the Number One, som återgav ljudet på det tunga och fylliga sätt som musikerna saknade hos bland annat konkurrenten Fender.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Marshall-stacks föddes av Hendrix

Märket fick också en lite oväntad reklam då Jimi Hendrix på en konsert lät stapla Marshallförstärkare långt fram på scenen i stället för att ha dem i bakgrunden.

Det blev födseln av begreppet “Marshall-stacks“, en helt ny konsertupplevelse och standard för många rockband framöver.

Marshall

Jimi Hendrix drar av sina berömda riff bland Marshall-stacks framme på scen. (Foto: Marshall)

Zound Industries kommer lansera produkterna från det nya varumärket Marshall Group.

Familjen Marshall, genom Jims barn Terry och Victoria, kommer dock att behålla inflytandet i det nya bolaget genom en ägarandel av 24 procent och kommer också att fortsätta vara aktiva i  arbetet kring framtidens produkter.

Lästips:

Marshalls historia läser du här

Marshall London dry gin – en speciell produkt

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]