Dagens PS

Pinterests vd: Så kan man skydda barn på nätet

Skydda barn från skadliga appar
Det finns appar och hemsidor som barn inte borde ha tillgång till. Pinterests vd har ett förslag på hur vi kan se till att det blir verklighet. (Bild: Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 24 sep. 2024Publicerad: 24 sep. 2024

Digitala id-kort och åldersgränser för vissa appar och hemsidor – så vill Bill Ready, som är vd för Pinterest, skydda barn på nätet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra veckan lanserade Instagram nya funktioner och inställningar som innebär att föräldrar kan skydda sina barn bättre på plattformen. Ett drag som fått beröm från en rad experter inom barns säkerhet och barns utveckling, skriver Pinterests vd Bill Ready i Fortune.

Men även om ambitionen är god, enligt Bill Ready, så är det något helt annat som måste till för att skydda barnen från de sämre aspekterna av att surfa fritt på nätet. Föräldrar behöver ett effektivt och tillförlitligt system som verifierar användarens ålder.

Läget är allvarligt

46 procent av alla tonåringar säger att de surfar nästan hela tiden. Det innebär en risk för att barn och unga exponeras för opassande eller rent av skadligt innehåll. De flesta kommer till exempel i kontakt med porr i 13-årsåldern eller tidigare. En oacceptabel situation.

Som förälder ställs man inför ett svårt val – antingen får barn inte några smartphones alls eller så får man försöka sitt bästa att begränsa deras användning. Oavsett vilket är det inte lätt, men Bill Ready menar att det finns en lösning.

“Som vd på Pinterest har jag försökt lyfta de här frågorna genom att föra samman företag som vill göra internet tryggare och mer hälsosamt för alla”, skriver han, och fortsätter:

“Men barn och ungdomar kan lätt ljuga om sin ålder på nätet och det undergräver våra möjligheter att skydda dem. Så behöver det inte vara. Beslutsfattarna måste hantera elefanten i rummet: vi behöver ett fungerande system för att verifiera användarnas ålder.”

Så kan vi skydda barn på nätet

“Det finns redan exempel på när staten och industrin har gått samman och ökat säkerheten. Alkohol är ett bra exempel. Staten utfärdar ID-kort och bestämmer åldersgränser medan barer och spritaffärer kollar att köparen har åldern inne”, skriver Ready och fortsätter:

ANNONS

“Många barn får sitta med mobilen utan några större begränsningar, vilket exponerar dem för skadligt innehåll. Techbolagen och staten måste sätta ner foten och jobba tillsammans för att skydda unga på nätet.”

Han föreslår ett slags digitalt ID kopplat till ditt operativsystem som avslöjar din ålder för apparna och hemsidorna som du går in på. Är du för liten? Då kommer du inte in. För att det ska bli verklighet så måste staten och företagen bestämma sig för att förverkliga det.

Tekniken finns redan på plats. Enligt Bill Ready behöver man bara fatta besluten.

“Ålderskontroller på nätet är inte lösningen på alla problem. Vi behöver alla ta mer ansvar för att göra ungas tillvaro på nätet säkrare. Techbolagen borde tävla med varandra i trygghet och mental hälsa, istället för att nöja oss med att göra det minsta möjliga”, avslutar Bill Ready.

Läs även: EU-toppen avgår – kan techjättarna andas ut? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]