Dagens PS

Pilotprojekt för automatisk laddning av ellastbilar

Det svenska cleantechbolaget Evias, ska testa snabbladdning av budfirman Budpartners lättare eldrivna lastbilar från elfordonstillverkaren Maxus
Det svenska cleantechbolaget Evias, ska testa snabbladdning av budfirman Budpartners lättare eldrivna lastbilar från elfordonstillverkaren Maxus. (Foto: Evias)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 20 dec. 2021Publicerad: 20 dec. 2021

Det svenska cleantechbolaget Evias, budfirman Budpartner och elfordonstillverkaren Maxus ska testa snabbladdning av lättare eldrivna lastbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Örebro ska Evias testa snabbladning av lättare eldrivna lastbilar ihop med Budpartner och Maxus. Lastbilarna ska laddas automatiskt när de körs in till lastkajen medan de lastas på och av. Målsättningen är att 80 procent av batteriet ska kunna laddas på mindre än tio minuter.

Tidigare i år lanserade det svenska cleantechbolaget Evias sin teknik för elvägar. Den patenterade lösningen möjliggör att elfordon kan laddas medan fordonet körs via en nedsänkt skena i vägen. Nu ska bolagets teknik för stationär laddning testas i ett pilotprojekt i Örebro.

Det Örebrobaserade transportföretaget Budpartner har bilar drån elfordonstillverkaren Maxus och målet är elektrifiera hela Budpartners flotta.

Ladda vid lastning

“Transportbilar måste stanna till vid lastkajer för att lastas på och av, så varför inte passa på att ladda dem samtidigt? Vårt mål är att kunna ladda 80 procent av ett lättare lastbilsbatteri på under tio minuter, helt sladdlöst och utan att föraren behöver göra något. Det här visar att Evias teknik inte bara möjliggör laddning av tunga fordon på elväg. Det funkar minst lika bra för stationär laddning av alla typer av fordon i kommersiell drift, säger Evias vd Josephine Adorelle i ett pressmeddelande.

I Pilotprojektet ska Evias teknik, en strömavtagare, installeras under bilen och på lastplatsen ska en skena som kan överföra el till fordonet installeras. När fordonet kör in på lastkajen sänks strömavtagaren automatiskt ned till skenan, ansluter, och laddar batteriet.

När på- eller avlastningen är klar är fordonet laddat och föraren kan köra iväg, strömavtagaren under fordonet åker automatiskt upp igen.

Får inte ta för lång tid

“Transportsektorn behöver bli grön men det får samtidigt inte bli för krångligt, ta för mycket tid eller kosta för mycket. Om det här pilotprojektet faller väl ut kan vi med väldigt enkla medel få en stor effekt i minskade koldioxidutsläpp, samtidigt som vi inte behöver ändra på våra körmönster eller rutter. Vi tror att lastkajen är den perfekta laddplatsen, säger Budpartners vd Martin Carlsson i pressmeddelandet.

ANNONS

Tillsommaren 2022 ska pilotprojektets alla delar vara på plats så att fordonen kan laddas vid lastkajen. Satsningen väntas pågå i sex till tolv månader och ska utvärderas löpande.

Läs mer: Utredning om elvägar saknar fokus på lättare fordon

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]