Phishing-attacker ökar, särskilt HR-relaterade mejl som lurar anställda att klicka på farliga länkar och utsätta företag för risk.
Phishing-attacker ökar: HR-mejl lockar flest klick
Mest läst i kategorin
KnowBe4 har släppt sin rapport för Q2 2024 om de mest klickade phishing-mejlen. Resultaten visar att mejl från HR-avdelningen fortsätter att lura flest anställda som kan leda till skadliga konsekvenser. Du kan läsa hela rapporten här.
Phishing – en växande global fara
Phishing-mejl är fortfarande ett av de mest effektiva verktygen för cyberbrottslingar.
Genom att skapa mejl som ser tillräckligt trovärdiga ut, lyckas de lura både användare och hela organisationer.
Cyberbrottslingar utnyttjar ofta mänskliga känslor som brådska, förvirring, oro eller till och med upphetsning. Allt för att få mottagarna att klicka på skadliga länkar eller öppna farliga bilagor.
Enligt KnowBe4:s rapport “2024 Phishing by Industry Benchmarking” är ungefär var tredje användare benägen att interagera med misstänkta länkar eller uppfylla bedrägliga krav.
HR-relaterade mejl dominerar phishingattacker
Under det senaste året har HR-relaterade mejl blivit allt mer populära bland cyberbrottslingar. Ämnen som klädkodsändringar, träningsmeddelanden och semesteruppdateringar används för att locka mottagare att reagera snabbt, utan att tänka på om mejlet är legitimt.
De här ämnena är effektiva eftersom de kan påverka både personliga och professionella aspekter av en anställds vardag.
QR-koder – en ny fara
QR-koder i phishing-mejl är också ett växande hot. Cyberbrottslingar använder de här koderna för att försöka stjäla känslig information eller pengar från helt ovetande anställda och organisationer. Vanliga ämnen som lockar till att skanna QR-koder inkluderar uppdateringar kring multifaktorautentisering (MFA), påminnelser från HR och varningar om lösenord som håller på att gå ut. Dessutom fortsätter phishingmejl med IT- och onlinetjänstmeddelanden samt skatterelaterade ämnen att vara en vanlig taktik.
“En växande komplexitet”
“Phishingtaktikerna utvecklas ständigt och utgör en stor fara för organisationer världen över,” säger Stu Sjouwerman, vd för KnowBe4.
Ferrari-chef lurade deepfake-bedragare
En chef på Ferrari avslöjade en bluff genom att ställa en personlig fråga för att verifiera identiteten. Det gjorde att bluffen avslöjades. Med AI:s
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.