Helena Hed tillträder idag som vd och koncernchef för teknikkonsultbolaget PE. I en intervju med Dagens PS berättar Helena Hed hur hon ska ta bolaget framåt och vad som kan förväntas av PE under de kommande åren.
PE:s nya vd: ”Ett komplett konsultbolag”
Mest läst i kategorin
Helena Hed kommer senast från rollen som ansvarig för Swecos projektledningsverksamhet och beskriver PE som ett ”komplett konsultbolag” med medarbetare i flera relevanta verksamhetsområden.
”Jag har följt bolaget under en längre period och också sett vilken utveckling företaget har gjort. Från 0 till 1000 medarbetare på 14 år. Jag ser att bolaget verkligen har valt en strategisk inriktning och nu har vidtagit åtgärder som gör att det finns en stabil plattform för att utveckla verksamheten vidare”, förklarar Helena Hed.
Sätter människan i fokus
Helena Hed beskriver sin ledarstil som grundad i att sätta människan i fokus. För att klara av en lönsam tillväxttakt menar hon att bland det viktigaste är att se till att PE alltid förbli relevanta för kunder och marknaden.
”Det första jag kommer att göra är att lyssna, på både medarbetare och kunder och se till att vi hela tiden är relevanta på marknaden”.
Utesluter inte ytterligare förvärv
PE har under de senaste åren arbetat med att konsolidera tidigare förvärv in till ett fullständigt bolag. Att växa genom förvärv har varit en framgångsfaktor för teknikkonsulten– men på kort sikt vill Helena Hed rikta in sig på organisk tillväxt.
”Bolaget har vuxit av förvärv och det har varit en framgångsfaktor. Det jag ser nu är att organisk tillväxt är avgörande men i framtiden ser jag fortsatta förvärv”.
Framtidsutsikter – ett starkare bolag med bättre renommé
Helena Hed vill på kortare sikt positionera PE för tillväxt genom att fortsätta att visa på bolagets relevans för kunder och marknaden.
”Jag tror och hoppas att PE är mer välkänt hos kunder och på marknaden. Jag hoppar och tror att våra medarbetare trivs ännu mer. Jag tror att vi har lyckats växa organiskt. Jag ser framför mig ett starkare bolag med ett bättre renommé på marknaden”.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.