När omikron sprider sig över världen och land efter land inför restriktioner har logistikföretagen svårt att hitta personal.
Personal slutar på grund av omikron
Mest läst i kategorin
Enligt det internationella vägtransportförbundet International Road Transport Union, IRU, saknas lastbilschaufförer till cirka en femtedel av alla lastbilsjobb, detta trots att många arbetsgivare erbjuder ökade löner. Även vissa sjöfartsbolag varnat om framtida personalbrist.
“2022 ser ut att bli ännu ett år av allvarliga störningar, underutbud och extrema kostnader för lastägare”, säger Simon Heaney, analytiker på sjöfartsforskningskonsultföretaget Drewry, till Bloomberg. Han tror att vi får ytterligare 12 månader av underbemanning och sjukvårdsrelaterad byråkrati.
För få lastbilschaufförer
När omikronvarianten får fäste är det transportarbetare som levererar varor via lastbilar och fartyg som bär bördan av en infrastruktur som fortfarande är kaosartad. De riskerar att hamna i flera veckor långa karantäner och det kombinerat med svårigheter att korsa gränser och rädsla att bli sjuk gör att vissa vägrar fullfölja kontrakt medan andra letar nya jobb.
I Rumänien är det många lastbilschaufförer som inte vill acceptera långväga uppdrag till andra delar av Europa efter de 30 kilometer långa köer och upp till 18 timmar långa väntetider som uppstod vid EU:s landsgränser förra året.
Alex Constantinescu, vd för Alex International Transport 94 SRL, med 130 lastbilar som levererar läkemedelsprodukter och livsmedel över hela Europa, menar att länder där smittan ökar är extra problematiska.
Förarbrist redan innan pandemin
Lastbilsbranschen hade en förarbrist redan innan pandemin och nu har branschens brist på arbetskraft blivit ännu mer akut, menar Alex Constantinescu. Under de senaste tre åren har hans bolag tvingats höja lönerna med 30 procent.
“Långa timmar på vägen, sova i hytten och nu inte veta om människorna du interagerar med har viruset, lastbilskörning är inte särskilt attraktivt längre”, säger Alex Constantinescu, till Bloomberg. Han säger vidare att han inte kan inte se någon ny generation förare och att pandemin har gjort lastbilscahufförsyrket mycket oattraktivt.
Under andra kvartalet minskade antalet förare av tunga fordon i Storbritannien med 23 procent, eller 72 000 förare, jämfört med 2019. Det visar data från Logistics UK. I Kina är det rädsla för strikta karantäner och regeringens covid-noll-strategi som skrämmer bort förare. Sjöfartsnäringen står inför en liknande arbetskraftsbrist.
Läs mer: Transportkrisen i Sverige – 5 000 chaufförer saknas
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.