Dagens PS

Passagerarna får betala för hållbart flygbränsle

Det blir passagerarna som får betala för utvecklingen av hållbart flygbränsle genom högre biljettpriser
Det blir passagerarna som får betala för utvecklingen av hållbart flygbränsle genom högre biljettpriser. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 20 apr. 2023Publicerad: 20 apr. 2023

Lösningen för att minska flygets koldioxidutsläpp är hållbart flygbränsle, men sådant är dyrt att producera och produktionen svår att skala upp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Willie Walsh, generaldirektör för International Air Transport Association, IATA, menar att det blir passagerarna som får betala för utvecklingen av hållbart flygbränsle genom högre biljettpriser, det rapporterar Bloomberg.

Stor del av utsläppsminskningen

Han säger att en utbredd användning av hållbart flygbränsle kommer stå för ungefär 65 procent av den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att flygbranschen ska nå sitt mål om nettonollutsläpp 2050.

Men, eftersom sådant bränsle kostar många gånger mer än det standardbränsle som nu används för jetplan, och väldigt lite produceras, är det oklart vem som kommer få betala.

ANNONS

Senaste nytt

Går inte att komma runt det

IATA uppskattar att kostnaden för att få bort koldioxidutsläppen från flyget kommer hamna på 1 biljon dollar, cirka 10,34 biljoner kronor.

Willie Walsh menar att konsumenterna kommer få ta den kostnaden och att det helt enkelt inte finns någon väg runt det. För att finansiera de nya initiativen kommer helt enkelt högre biljettpriser krävas.

Reglerande “piska” inte rätt väg

Han anser att det är viktigt att få rätt regelverk på plats, han hyllar USA:s strategi att använda incitament för att stimulera produktionen och kritiserar Europas strategi att använda en reglerande “piska”.

ANNONS

International Council on Clean Transportation tillhandahåller myndigheter för miljötillsyn med teknisk analyser.

Enligt organisationens biträdande direktör Rachel Muncrief, förutspår de att åtgärder för att öka hållbarheten kommer öka priset på flygbiljetter med 22 procent till 2050, jämfört med vad biljetterna skulle kosta utan sådana åtgärder.

Behöver vara överens

Vätebaserade bränslen ses som en lösning, men än finns det inte tillräckligt många, detta enligt Rachale Everard, hållbarhetschef på jetmotortillverkaren Rolls-Royce Holdings.

Hon menar att för att komma fram till en enhetlig energiinfrastruktur för fflygindustrin behöver alla aktörer, även regeringar, vara överens.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Hållbart flygbränsle ska produceras nära Arlanda

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]