Lösningen för att minska flygets koldioxidutsläpp är hållbart flygbränsle, men sådant är dyrt att producera och produktionen svår att skala upp.
Passagerarna får betala för hållbart flygbränsle
Mest läst i kategorin
Willie Walsh, generaldirektör för International Air Transport Association, IATA, menar att det blir passagerarna som får betala för utvecklingen av hållbart flygbränsle genom högre biljettpriser, det rapporterar Bloomberg.
Stor del av utsläppsminskningen
Han säger att en utbredd användning av hållbart flygbränsle kommer stå för ungefär 65 procent av den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att flygbranschen ska nå sitt mål om nettonollutsläpp 2050.
Men, eftersom sådant bränsle kostar många gånger mer än det standardbränsle som nu används för jetplan, och väldigt lite produceras, är det oklart vem som kommer få betala.
Senaste nytt
Går inte att komma runt det
IATA uppskattar att kostnaden för att få bort koldioxidutsläppen från flyget kommer hamna på 1 biljon dollar, cirka 10,34 biljoner kronor.
Willie Walsh menar att konsumenterna kommer få ta den kostnaden och att det helt enkelt inte finns någon väg runt det. För att finansiera de nya initiativen kommer helt enkelt högre biljettpriser krävas.
Reglerande “piska” inte rätt väg
Han anser att det är viktigt att få rätt regelverk på plats, han hyllar USA:s strategi att använda incitament för att stimulera produktionen och kritiserar Europas strategi att använda en reglerande “piska”.
International Council on Clean Transportation tillhandahåller myndigheter för miljötillsyn med teknisk analyser.
Enligt organisationens biträdande direktör Rachel Muncrief, förutspår de att åtgärder för att öka hållbarheten kommer öka priset på flygbiljetter med 22 procent till 2050, jämfört med vad biljetterna skulle kosta utan sådana åtgärder.
Behöver vara överens
Vätebaserade bränslen ses som en lösning, men än finns det inte tillräckligt många, detta enligt Rachale Everard, hållbarhetschef på jetmotortillverkaren Rolls-Royce Holdings.
Hon menar att för att komma fram till en enhetlig energiinfrastruktur för fflygindustrin behöver alla aktörer, även regeringar, vara överens.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Hållbart flygbränsle ska produceras nära Arlanda
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.