Dagens PS

Överljudsplan med tyst överljudsboom

Piloten Chuck Yeager 1997, framför X-1-planet han var först att bryta ljudbarriären med 1947. Nu ska det nya X-planet, X-59, bryta ljudbarriären och skapa en tyst överljudsboom
Piloten Chuck Yeager 1997, framför X-1-planet han var först att bryta ljudbarriären med 1947. Nu ska det nya X-planet, X-59, bryta ljudbarriären och skapa en tyst överljudsboom. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 30 mars 2023Publicerad: 30 mars 2023

Hemlighållna, raketdrivna X-plan hjälpte till att bana väg för USA:s rymdprogram, nu har planen fått ett nytt uppdrag, att ta bort boomen från överljudsplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Legenden om USA:s X-plan föddes i mitten av 1940-talet när raketplanen flög ända till kanten av rymden, dessa flygningar banade vägen för Apollo-programmet och Neil Armstrongs första steg på månen, det skriver BBC.

Bryta överljudsbarriären utan boom

De snabbaste X-planen flög mer än sex gånger snabbare än ljudets hastighet och nu, år 2023, siktar det senaste av X-flygplanen, X-59, på att åter bryta ljudbarriären, men utan att skapa en överljudsboom.

USA:s regering förbjöd kommersiella överljudsflygningar över land år 1973, det förbudet och andra liknande förbud, kan snart vara ett minne blott.

ANNONS

Senaste nytt

Skapar en tyst överljudsboom

Nasa och flygplanstillverkaren Lockheeds försöker bygga ett överljudsplan som skapar en tyst överljudsboom.

Trots framstegen inom datormodellering och vindtunnelteknik är det riskabelt att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik utan verkliga bevis för att tekniken fungerar.

Christopher Combs, vid University of Texas i San Antonio, tror att X-59 kan vara betydelsefullt. 

“Du visar för första gången med ett verkligt fordon att du kan göra tysta överljudsboomar, och det kan öppna dörren för kommersiell industri att komma in och börja bygga flygplan som detta”, säger han till BBC.

ANNONS

Minimerar flygplanets stötvågor

X-59 är designat för att skapa en tyst överljudsboom, det görs genom att minimera antalet stötvågor från flygplanet och sprida dem bredare så de inte bygger upp ett högt ljud.

Flygplanets långa nos utgör en tredjedel av hela planets längd, den är designad för att separera stötvågor från nosen med dem som kommer från vingen.

Motorerna är placerade ovanför vingen, och inte under den som på överljudsplanet Concorde. Det gör att stötvågorna inte rör sig mot marken.

Dessutom är planets undersida ovanligt slät för ett flygplan, det ska minimera antalet stötvågor som planet producerar.

Ljudet kommer smälta in i vardagen

X-59 ska flygas av en människa och inte av en dator, det ska hjälpa till att bygga upp ett förtroende hos de samhällen det flyger över.

“Vi skämtar alltid om att X-1 bröt ljudbarriären och nu försöker vi fixa det”, säger Catherine Bahm, projektledare för Low Boom Flight Demonstrator, LBFD, till BBC.

Hon säger vidare att ljudboomen inte kommer vara tillräckligt hög för att folk ska märka den. Den kommer smälta in i vardagen och låta som avlägsen åska, eller som att grannen stänger sin bildörr.

ANNONS

X-59 kan öppna nya marknader

Om det här blir vad de samhällen som X-59 flyger över upplever, kan USA:s federala luftfartsmyndighet, FAA, komma att ändra reglerna för överljudsflygningar över land.

“Om det händer kommer X-59 hjälpa till att öppna nya marknader för företag som Boom, Lockheed eller Gulfstream, som annars inte skulle göra den betydande investeringen själva”, säger Catherine Bahm till BBC.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Nytt överljudsplan ska kapa utsläppen till noll

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS