Flera organisationer varnar i ett öppet brev till FN att globala transportsystem riskerar att kollapsa – då sektorn har brist på arbetare.
Öppet brev: Globala transportsystem riskerar att kollapsa
Mest läst i kategorin
Under hårda pandemirestriktioner har sjöfolk, lastbilschaufförer och flyganställda hållit transportkedjor någorlunda intakta under pandemin. Nu närmar de sig gränsen, enligt ett öppet brev till FN:s generalförsamling.
Stoppa begränsad rörlighet
Det är International Chamber of Shipping (ICS) som tillsammans med andra branschorganisationer vädjar till statsöverhuvudena om stöd. Det krävs att de begränsningar för rörlighet som nu finns lättas på, och att transportarbetare prioriteras i vaccinationskön om världen inte ska stå inför en kris. Annars kan globala transportsystem kollapsa.
“Globala transportkedjor är hårt spända efter två års hård belastning på dem som arbetar inom sektorn”, skriver man bland annat.
“Alla delar inom transportsektorn upplever också brist på arbetare, och förväntar sig att fler slutar på grund av den dåliga behandling miljoner har fått uppleva under pandemin.”
Problemen kan, säger Guy Platten, ICS generalsekreterare till CNN, ytterligare förvärras mot slutet av året. Många sjömän väljer att inte förnya sina kontrakt eftersom de är rädda för att inte komma hem till jul på grund av stängda hamnar och reserestriktioner.
Det kan innebära ytterligare press på den redan ansträngda situationen i till exempel Storbritannien, som just nu ser en kris i leveranser av mat och bränsle.
Fast utanför hamnar
Varningen kommer samtidigt som skepp sitter fast utanför hamnar utan tillstånd att lossa sina laster.
“Vi bevittnar globala förseningar och brister utan motstycke på varor som inkluderar elektronik, mat, bränsle och medicinsk utrustning”, varnar transportarbetarna i brevet som också är undertecknat av de fackliga ledarna för IRU, det internationella förbundet för vägtransport, IATA, det internationella förbundet för flygtransport och ITF, det internationella förbundet för transportarbetare.
Att reglerna för vaccination och covid-testning skiljer sig mellan länder har gjort att en del transportarbetare vaccinerats flera gånger med flera olika vaccin. För lastbilschaufförer har krav på covid-test inneburit att de fått köa i timmar vid gränsövergångar för att testas. De internationella covid-passen har gjort det lite enklare, men det finns fortfarande flaskhalsar.
På grund av problemen inom transportsektorn har bland annat Nike flaggat för att de inte kommer att kunna leverera varor eftersom det fattas transportcontainrar. General Motors har fått dra ner på produktionen eftersom de inte kunnat få leveranser av de microchip som behövs.
Läs även: Julhandeln hotad – fraktkris väntar efter översvämningar